פרקים בסוציולוגיה –

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2020

תקציר העבודה

ציון 100

שאלה 1 סעיף א'

הדגם הסטרוקטורלי- פונקציונלי – פרדיגמה שנותנת דגש למבנים החברתיים ולתפקידים שהם ממלאים. נקודת המוצא המרכזית של הסוציולוג הפונקציונליסט היא להבין מה הגורמים התורמים ליציבות החברה ומוסדותיה.

החברה האנושית בנויה מחלקים שונים שלכל חלק יש תפקיד ואנחנו רוצים לאתר מהן הפונקציות שאותם חלקים ממלאים בקיומו של השלם (=החברה האנושית). הדגם הזה הוא מאקרו חברתי המנתח את החברה ממבט על, בעיקר מערכות חברתיות רחבות, מוסדות חברתיים רבי עוצמה ואת ההשפעה שלהם על הפרטים הפועלים במסגרתה.

דגם הקונפליקט- פרדיגמה מנוגדת לפרדיגמה הפונקציונלית. דגם המציג מאבקים בין קבוצות שונות שנאבקות זו בזו כדי להשיג את האינטרסים שלהם, לשלוט על משאבים חברתיים נדירים (=רכוש, יוקרה חברתית, עוצמה פוליטית). תמונה של אי שוויון חברתי, יחסים של דיכוי, יחסי ניצול בין קבוצות חזקות לחלשות. השדה החברתי הוא תוצאה של הצלחתה של קבוצה אחת לשלוט בקבוצות האחרות ולכפות עליהם את רצונה. האינטרסים של הקבוצה הדומיננטית הופכת להיות האינטרסים…

 

שאלה 1 סעיף ב'

ניתוח הכתבה עפ"י דגם הקופליקט:

ניתן לדמות את מה שמתואר בכתבה כזירת מאבק, יחסי אי שוויון חברתי וכלכלי בין תושבי המרכז ותושבי הפריפריה. תלמידי הפריפריה עדיין ממודרים מהמקצועות הטכנולוגיים ומוסללים כמעט אוטומטית. קיימת גם הדגשה של יחסי אי שוויון על רקע עדתי.

ישנה הסללה של תלמידים מעוטי יכולת לחינוך מקצועי, החל מלימודי התיכון ובהמשך גם בהכשרות המקצועיות, שאינן מתנהלות ברמה מספיק גבוהה ולמעשה מובילות את הבוגרים להתפרנס בשכר נמוך.

מי שנהנה ממגמות יוקרתיות כמו הנדסת תכנה הן השכבות הדומיננטיות בעלי דירוג סוציו-אקונומי גבוה ויוצאי אירופה – אמריקה.

מודגש בכתבה הפער במשאבים שמוביל להבדל באיכות ההוראה- בישובים מבוססים מרבית התלמידים לומדים במגמות ביו טכנולוגיה…