שיטות מחקר במדעי החברה

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
כחלק מסקר העוסק ביחסי לבנים שחורים בארה"ב הוצגה בין היתר השאלה הבאה: :האם, לדעתך, יש אפליה של השחורים בארה"ב?"
(1) יש אפליה בכל התחומים. (2) אין אפליה ברוב התחומים. (3) אין אפליה בכל התחומים.
השאלון הועבר לשני מדגמים: מדגם של שחורים ומדגם של לבנים.
שני המדגמים מייצגים את שתי האוכלוסיות המתאימות.
א. מהי הבעיה הבולטת הקיימת בנוסח השאלה?
ב. מהי הבעיה הבולטת הקיימת באפשרויות התשובה לשאלה?
ג. בהנחה שהשחורים מאמינים יותר מהלבנים שקיימת אפליה, כיצד הדבר ישפיע על התפלגות התשובות?
ד. הצע נוסח מתוקן הפותר את הבעיות שציינת בא' וב'.

שאלה 2:
ביחידה 5 הוצגו שלוש סוגי טעויות של העדר תצפית ושלוש סוגי טעויות של תצפית.
א. ציין את שמן והסבר בקצרה (עד שורה) מהי כל אחת מהן.
ב. תן דוגמה אחת לטעות של העדר תצפית ודוגמה אחת לטעות של תצפית.
ג. השווה בין ארבע שיטות האיסוף שהוצגו ביחידה (ראיון פנים אל פנים, סקר טלפוני, סקר בדואר וסקר באינטרנט) בסיכוי לטעויות מדידה שיכולות לנבוע בשל קשרי מראיין מרואיין. סווג את הסיכוי לבינוני או גבוה ונמק את הסיווג.

שאלה 3:
לפניך שאלון המודד דיכאון לאחר לידה.
במחקר בו רצה חוקר לבדוק את תוקפו של השאלון הוא הועבר ל60 נשים לאחר לידה ראשונה.
להן ההקדמה לשאלון. "לפניך עשרה היגדים. לגבי כל אחד מהם בחרי את הדרגה המתאימה להרגשתך במהלך השבוע האחרון:"
1. אני מסוגלת למחוק ולראות את הצד המצחיק שבדברים
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
2. ציפיתי בהנאה לקראת דברים
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
3. האשמתי את עצמי ללא הצדקה כאשר דברים שהשתבשו
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
4. הרגשתי דואגת וחרדה ללא סיבה מוצדקת
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
5. הרגשתי מפוחדת ומבוהלת ללא סיבה מוצדקת
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
6. הרגשתי שהדברים קשים לי מידי
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
7. הייתי כ"כ אומללה שהיה לי קשה לישון
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
8. הרגשתי עצובה או אומללה
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
9. הרגשתי כ"כ אומללה שבכיתי
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
10. המחשבה לפגוע בעצמי עלתה במוחי
(1) בכלל לא מתאים להרגשתי (2) לא מתאים להרגשתי (3) מתאים להרגשתי (4) מאוד מתאים להרגשתי
א. ההקדמה לשאלון אמורה להכיל את כל המרכיבים המצוינים ביחידה 5.
אלו מהם כוללת ההקדמה לשאלון אדינבורו?
ב. חלק מהפריטים בשאלון מנוסחים כך שככל שהמשיבה מדווחת שהיא חווה אותם בתדירות גבוהה יותר כך תחושת הדיכאון גבוהה יותר (סוג 1), וחלק מהפריטים מנוסחים כך שככל שהמשיבה מדווחת שהיא חווה אותם בתדירות גבוהה יותר כך תחושת הדיכאון נמוכה יותר (סוג 2).
1. ציינו את מספרי הפריטים שהם מסוג 2.
2. מדוע כלולים בשאלון קביעות משני הסוגים.
ג. הני כי החוקר בנה אינדקס לשאלון המהווה את סכום התשובות לשאלות, כך שככל שהציון גבוה יותר מבטא הדבר דיכאון גבוה יותר. מה יהיה ציון המינימום ומה יהיה ציון המקסימום של אינדקס זה?
ד. חלק את טווח הציונים לשתי קטגוריו.
1. מה הם הציונים הנכללים בכל קטגוריה ואלו סוגי נשים יימצאו בה?
2. אלו היית מחלק את טווח הציונים לשלוש קטגוריות האם ההבחנה בין רמות הדיכאון הייתה גסה יותר? הסבר בקצרה.
ה. להן תיאור של שלוש משיבות עדה רונית ויפה.
1. עדה עונה תמיד באורח קיצוני ונוטה לשלול כל דבר, מבלי להתייחס לתוכן. מה יהיה ציונה באינדקס והאם הוא יבטא את מצב הדיכאון שלה? הסבר.
2. רונית ע"פ דיווח של בן זוגה מאוד מדוכאת. אם השאלון תקף לחלוטין מה אמור להיות ציונה בשאלון?
3. יפה ענתה על כל הפריטים מסוג 1 בכלל לא מתאים להרגשתי ועל כל הפריטים מסוג 2 מאוד מתאים להרגשתי. מה יהיה ציונה באינדקס?

שאלה 4:
בסקר שנערך על הפיצוץ שהתרחש במגדלי התאומים מוצעת השאלה הבאה:
"מהי לדעתך הסיבה המרכזית שהניעה את המתכננים לפגוע במגדלי התאומים?"
א. שנאת אמריקאים
ב. שנאה של העולם המוסלמי את העולם המערבי.
ג. המדיניות האמריקאית התומכת ביהודים ובישראל.
ד. רצון להשפיל את העם האמריקאי.
ה. פנאטיות.
ו. אחר: __________________.
האם מערכת הפריטים עומדת בקריטריונים של זרות מיצוי ורלוונטיות? הסבר.