שפת הפלייבק כאמצעי תקשורת בין הצוות הרפואי למטופל

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2020
מספר מילים 22975
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מבוא:
המונח תיאטרון פלייבק (Playback Theatre) מתאר בתמצית סוג מקורי של תיאטרון אימפרוביזציה שהמשתתפים בו מספרים על אירועים אמיתיים מחייהם, וצופים בו במקום. מדובר בתחום צעיר יחסית בתיאטרון אך ייחודי במובנים רבים שהתפתחותו המטאורית כרוכה בפריצת המדיה הדיגיטלית לחיינו בשלהי המאה העשרים. בניגוד לתחומים אחרים בתיאטרון שהתפתחו והתרחבו במשך עשרות רבות ולעיתים גם מאות שנים הפלייבק נולד כמעט בין לילה במחצית שנות השבעים והתפשט בעולם כולו בתוך פחות מ-20 שנה.
ככל שתיאטרון הפלייבק התרחב בעולם עלו וצפו האפשרויות הגלומות להשתמש ב"שפת הפלייבק" ככלי רב עוצמה אשר ניתן להשיג באמצעותו מטרות בתחומים רבים ברמת הפרט הקבוצה והקהילה.
אחד השימושים הבולטים בפלייבק הוא בתחום הטיפול באמצעות אומנות, אשר צובר תאוצה מתחילת שנות האלפיים ואשר ישראל היא מהמובילות בתחום בעולם. המונח פלייבק תרפיה (Playback Therapy) מתאר שימוש טיפולי בסוג מקורי זה של תיאטרון פלייבק. תיאטרון הפלייבק אומנם נוצר והתפתח במקורו ע"י אנשים עם אוריינטציה פסיכו דרמטית אולם הם כיוונו בעיקר לכיוון החברתי קשה להאמין שהם חזו את התפתחותו הכה דרמטית לכיוון זה או כפי שאמרה אחת מהמייסדים ג'ו סאלאס: "[פלייבק] היא אמנות המחויבת לאשש את חווית האנשים הרגילים ולטפח קשרים ביניהם כך שהקהילות בהן אנו חיים יכולות לצמוח בחמלה ואנושיות. אנו שואפים לחדד את האמנות שלנו כדי להציע אותה כשירות" (ג'ו סאלאס, "מהו תיאטרון פלייבק טוב?", פוקס + דאובר, אוספים קולות, עמ' 22).
לפלייבק תרפיה אמנם קווי דמיון רבים עם תחומים כמו דרמה תרפיה ופסיכו דרמה, השימוש בתיאטרון ומשחק ככלי הוא חיבור ברור, אבל אחר כך הכל משתנה. השיטות, הטכניקה והתבניות שונות ברובן ולמעשה חלק ניכר מהטכניקות המשמשות כיום בפלייבק תרפיה הן ייחודיות. התחום חי נושם ובועט בעולם כולו וקבוצות הפלייבק של היום ממשיכות לעצב טכניקות במיוחד עבור תחום זה. התחום הפך לסגנון חיים לאנשים רבים וממשיך להתפתח במהירות, ככל הנראה אנחנו הולכים להמשיך לראות את ההבדל ההולך וגדל בין שיטת טיפול ייחודית זו לשיטות טיפול אחרות. זהו תחום חדש, תוצר של זמננו, שנולד מזרמים עכשוויים ומבקש לספק מענה לצרכים עכשוויים.
בעבודתי ביקשתי לסקור את התפתחות שפת הפלייבק משפה ששימשה במקור לתיאטרון ועד להיותה שפה טיפולית המשמשת קבוצות בארץ ובעולם, בדגש על קבוצה מסוימת בישראל הנקראת 'החברה מאיכילוב' שקמה בתחילת שנות ה-2000 כקבוצת תיאטרון פלייבק והתפתחה לעמותה המאפשרת לקבוצות, חברות וארגונים להיעזר בפלייבק ככלי להשגת מטרות רבות כולל מטרות טיפוליות. במיוחד התמקדתי בעבודה זו בתחום שהפך להתמחות של 'החברה מאיכילוב' – עבודה עם צוותים רפואיים, תוך שאני מנסה לברר האם וכיצד השפה הבימתית של קבוצת תיאטרון הפלייבק "החבר'ה מאיכילוב" משפרת את המיומנויות של התקשורת בין רופא/מטפל לפציינט.
על מנת לחקור תחום זה נברתי תחילה במקורות הפלייבק, כיצד התפתח והתבדל מהדרמה תרפיה והפסיכודרמה, וכיצד למרות שבתחילה מקימי תיאטרון הפלייבק הגדירו אותו כגישה תיאטרונית, ככל שעבר הזמן והפלייבק התפתח והתפשט בעולם, החלו להתבלט מעלותיו ככלי טיפולי והוא החל לחלחל גם לעולם התרפיה כאשר יותר תרפיסטים החלו להשתמש בפלייבק בטיפולים קבוצתיים ועד שכיום הוא נלמד כתחום נפרד וייחודי.
בהמשך התמקדתי בשימושים שיש לפלייבק ככלי בעולם הארגוני בכלל ובעולם הרפואה בפרט בזווית תוך שאני חוקרת את ההשפעה שיש לתיאטרון פלייבק על הצוות הרפואי בהשתתפות במופעי פלייבק כשחקנים וכקהל. המחקר התבצע ע"י קריאת מאמרים וחומרים על הפלייבק בכלל ועל האופן שבו השימוש בתיאטרון פלייבק בעולם משפיע על הצוות הרפואי בפרט, צפייה בחומרים מצולמים ממופעי פלייבק של 'החברה מאיכילוב', וריאיונות עם חברי קבוצת התיאטרון, כמו גם ראיונות עם אנשי צוות רפואי שהיו שותפים למופעים שלהם והושפעו מהם ברמה שגרמה להם לרצות לשנות את אופן התקשורת שלהם עם המטופלים שלהם ואף להפוך לשחקני פלייבק בעצמם.
תוכן עניינים:
מבוא עמ' 3-4
טיפול באמצעות משחק עמ' 5-8
תיאטרון פלייבק עמ' 9-13
ההיסטוריה של הפלייבק עמ' 14-17
האפקט של החשיפה לפלייבק עמ' 18-19
הפלייבק ככלי טיפולי עמ' 20-24
פלייבק במסגרות וארגונים עמ' 25
פלייבק בתחום הרפואה עמ' 26-29
פלייבק ככלי לשיפור מיומנויות תקשורת במהלך לימודי רפואה עמ' 30-32
פלייבק בתוכניות 'אומנות ברפואה' בעולם עמ' 33-34
'החברה מאיכילוב' עמ' 35-37
'החברה מאיכילוב' ועבודה עם צוותים רפואיים עמ' 38-44
ניתוח תוצאות ומסקנות עמ' 45
סיכום עמ' 46-47
ביבליוגרפיה עמ' 48-49
נספחים עמ' 50