תכנון לימודים הוראה והערכה 2019ג

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
ציון 97
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1881

תקציר העבודה

תכנון לימודים ממ"ן 12
שאלה 1
א. מהי הטקסונומיה של בלום ומה מטרותיה? הסבירו הרחבה.
הטקסונומיה של בלום היא שיטת מיון היררכית של מטרות החינוך בתחום ההכרתי על-פי שש קטגוריות הנוגעות למורכבות רמת הידע. היא נוצרה מתוך ביקורת של בלום ועמיתיו על מערכת החינוך בארה"ב שעסקה בעיקר ברמת חשיבה נמוכה שבאה לידי ביטוי בשינון של מידע ופרטים רבים על-ידי התלמידים ללא הבנה ופיתוח של מחשבה עצמאית. יש לציין כי הטקסונומיה של בלום הינה מערכת צורנית המספקת כלים לפיתוח תכניות על-פי רמות חשיבה שונות ולא מערכת המתעסקת בתכני הלימוד עצמם.
רמות החשיבה בנויות בסדר מדרגי (טקסונומיה), כאשר כל רמת חשיבה נשענת על זו שלפניה וכוללת אותה. הדרוג של בלום מבוסס על ההנחה שקיימות מיומנויות שכליות בסיסיות, ועל בסיס מיומנויות אלה ניתן לפתח מיומנויות שכליות ברמה גבוהה יותר.
מטרת העל של הטקסונומיה של בלום היא יצירת שפה משותפת בין כל העוסקים בתהליך החינוכי. למטרת על זו הציב בלום שלוש מטרות. המטרה הראשונה היא לסייע למפתחי תכניות הלימודים בקביעת מטרות חינוכיות ברמות שונות. המטרה השנייה היא לסייע למורים בהכנת מערכי שיעור המעודדים חשיבה ברמות שונות והמטרה השלישית היא לסייע בכתיבת מבחנים הבודקים ידע ברמות שונות של חשיבה.

ב. הציגו והסבירו את ששת הקטגוריות של הטקסונומיה של בלום. תנו דוגמה לשלוש מהקטגוריות על פי בחירתכם.
בטקסונומיה של בלום ישנן שש קטגוריות המסודרות מרמת חשיבה נמוכה לרמת חשיבה גבוהה:
1. ידע (רמת חשיבה נמוכה)- קטגוריה בסיסית הכוללת התנהגות המתאפיינת בזכירה פעילה או סבילה של מידע כגון עובדות והכללות, רעיונות, תופעות, שיטות ותהליכים וכו'.
2. הבנה (רמת חשיבה נמוכה)- קטגוריה זו כוללת רמה נמוכה של הבנה שבמסגרתה התלמידים מבינים את החומר הלימודי באופן בסיסי ביותר ויכולים להסביר אותו.
3. יישום- קטגוריה זו כוללת שימוש בידע ובכלים שנלמדו בעבר במצבים, תכנים והקשרים חדשים. ביישום על התלמיד למצוא בעצמו, על סמך ידיעותיו, את העיקרון או הדרך לפתרון בעיה חדשה הניצבת בפניו במסגרת אותו הנושא או בין נושאים ותחומי דעת.
4. אנליזה (רמת חשיבה גבוהה)- קטגוריה זו כוללת לימוד מעמיק של תוכן לימודי לשם תפיסת המבנה של התוכן הנלמד, צורת ארגונו הצורנית והלוגית, וכן לשם גילוי היסודות, הרעיונות, ההשקפות והשיטות שעליהן מבוסס תוכן זה.
5. סינתזה (רמת חשיבה גבוהה)- קטגוריה זו כוללת שימוש בחשיבה האנליטית ויצירת צירופים של רעיונות ממקורות שונים לידע חדש.
6. הערכה (רמת חשיבה גבוהה)- קטגוריה זו כוללת שיפוט באשר לערכם של רעיונות, עובדות, פתרונות, שיטות וכד'. ההערכה כוללת שימוש בקריטריונים להערכת מידת הדיוק והיעילות. השיפוט יכול להיות כמותי או איכותי. ההערכה היא הקטגוריה הגבוהה ביותר בטקסונומיה, היות והיא משלבת את כל ההתנהגויות הכלולות בקטגוריות הקודמות.

להלן דוגמאות לשלוש מהקטגוריות:
• ידע- התלמיד יכיר בעל פה את המנון מדינת ישראל.
• הבנה- התלמיד יסביר במילים שלו את משל הסיפור "הדייג ודג הזהב".
• אנליזה- התלמיד יבחין בין האירועים המרכזיים לבין האירועים המשניים אשר הביאו לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.

ג. מהי הביקורת על הטקסונומיה של בלום?
הביקורת על הטקסונומיה של בלום נוגעת בכמה תחומים. החשיבה היא לאו דווקא היררכית. ישנן יכולות חשיבה שהן קשורות ושזורות אחת בשנייה ולכן מתקיימות במקביל זו לצד זו. הסינתזה היא לא בהכרח רמת חשיבה עליונה על האנליזה. לעתים