תכנון לימודים הוראה והערכה 2019ג- שאלות+תשובות!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2019
מספר מילים 1357

תקציר העבודה

א. הציגו את הנחות היסוד העומדות בבסיס כל אחת משלוש שיטות ההוראה-למידה: שיטות ממוקדות מורה, שיטות ממוקדות תלמיד, שיטות ברצף שבין ממוקדות מורה לממוקדות תלמיד.
שיטות ממוקדות מורה:
השיטות ממוקדות המורה נשענות על הנחת היסוד הדוברת על שיווין בין בני אדם. הוראה למידה מסוג זה מזוהה עם ההוראה הפרונטלית כאשר המורה במרכז והחינוך הוא חינוך לכל, כאשר מטרות החינוך שוות ומנות החינוך שוות. שיטות אלה מניחות כי מיון התלמידים יעשה על פי גיל, מתוך הנחה כי תלמידים בני אותו גיל נמצאים בשלב התפתחותי דומה ולכן כישורי החשיבה שלהם דומים וניתן לכנסם בכיתה לימוד אחת. מורה המלמד קבוצת תלמידים גדולה בכיתה אחת מהווה חסכון ומוזילה את העלויות.
קיימות 3 שיטות ממוקדות מורה: שיטת הביאור, שיטת ההדגמה, הוראה ישירה.

שיטות ממוקדות תלמיד:
מבוססות על הגישה הפעידוצנטרית שמה את הילד וצרכיו במרכז הלמידה. תפקידו של החינוך לעזר לתלמיד לממש את הפוטנציאל שלו והוראה צריכה לתאים לצורכי התלמיד. התלמיד צריך לבחור ולהיות אוטונומי לגבי תכני הלמידה שלו. התלמיד פעיל, אחראי ולוקח אחריות על הלמידה שלו.
3 קיימות שיטות ממוקדות תלמיד: שיטת החקר, הוראה למידה אישית פרטנית, הוראת למידה לקראת שליטה.

שיטות ברצף שבין ממוקדות מורה לממוקדות תלמיד:
הכרה בשונות ומצד שני הבנה שהתלמיד גם צריך להתאים את עצמו לדרישות של המערכת. תיהנה מטרות שוות וגם מטרות שונות. מנות חינוך שונות. התלמיד חייב להיות פעיל.
קיימות 3 שיטות: הוראה-למידה דיאלוגית, הוראה-למידה מותאמת, הוראה-למידה בקבוצות קטנות.

ב. בחרו שיטה אחת מכל אחת משלוש שיטות ההוראה-למידה והסבירו אותן. ציינו מה תפקיד המורה ומה תפקידם של התלמידים בכל שיטה.
הוראה ישירה:
תרגול מודרך של התלמידים. המורה הוא במרכז הוא זה שבשליטה על הלומדים הוא צריך להיות בעל כישורים ומיומנויות. מקנה לתלמידים תחושת ביטחון בגלל שהשיטה מאוד מובנת והנעשית במנות קטנות שמותאמות לזיכרון של הלומדים והם יודעים למה לצפות.
תפקיד המורה: נדרש להציג את החומר החדש בצורה מפורטת כאשר החומר מחולק למנות קטנות של למידה והצבת מטרות של הלמידה על מנת שהתלמידים יוכול לעבד את המידע החדש. המורה הוא זה שקובע את מהלך השיעור ומפקח עליו. המורה קובע את התכנים, קצב הלמידה ופעילויות הלמידה. המורה אחראי על מתן שיעור בית ובדיקתם. בודק את הבנת החומר הנלמד ונותן משוב. מנצח על שלבי התרגול- תרגול ראשוני תרגול לחזרה ותרגול עצמאי.
תפקיד התלמיד: לתרגל בעזרת המורה את החומר החדש ולקבל משוב על ביצועיו עד למעבר לתרגול עצמאי. התלמיד יותר פעיל, הוא יודע מה מצופה ממנו בכל שלב ולכן הוא וגם נעזר במורה ובתלמידים.

שיטת החקר: יוצאת מנקודת הנחה של תלמיד הוא סקרן מטבעו עיקרון הלמידה הוא ניסוי וטעייה. הדגש הוא על פעילות התלמיד ולא על כמות הידע ולכן התהליך חשוב לפחות כמו התוצר הסופי וההערכה נעשית על פי השליטה במיומנות ובדרך פיתון בעיה. הידע משתנה כל הזמן לכן הדגש הוא על כיצד לומדים ולא על מה לומדים. שיטה זו מפתח את סקרנותו הטבעיות של הלומד. למידה משמעותית מתרחשת כאשר הלומד מעורב אישית בלמידה ובתכנון של הלמידה ולכן מגבירה את המוטיבציה אצל התלמידים. שיטה זו מאפשרת העברה של עקרונות והכללות התחום ידע אחד לתחומים נוספים.
תפקיד המורה: מאחר וזה תהליך למידה מתמקד בתלמיד תפקיד המורה יהיה להדריך ולכוון ולייעץ לעזור בהגדרת השאלות, הכוונת כיוון החקירה ועזר בהכוונה למקורות מידע ומשאבים רלוונטיים. ליצור אווירה נעימה וסביבת לימוד גמישה אשר תעודד לפעולה עצמאית של התלמידים ותאפשר לתלמידים לבחור בין אלטרנטיבות. מיומן בשאילת שאלות ברמה גבוהה כדי שיוכל לאתגר את התלמידים לרמות חשיבה גבוהות (אנליזה סינתזה ויישום).