תרומתה של מעורבות הורים בשילוב ילדים עם הפרעת למידה ספציפית והפרעת קשב וריכוז

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2020
מספר מילים 11054
מספר מקורות 48

תקציר העבודה

תקציר
שתי המערכות הקרובות אל הילד ומשפיעות עליו בילדותו הן המערכת המשפחתית ומוסד לימודיו. משום כך ניתן להניח כי קשרים בריאים בין הורים למוסדות חינוך הינם משמעותיים להתפתחות התקינה של הילד. באשר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, החשיבות היא עליונה. שאלת המחקר עליה עונה העבודה היא: מהי תרומתה של מעורבות הורים לשילוב ילדים עם הפרעת למידה ספציפית ו ADHD?
להורים מקום מרכזי בהתפתחות הילד ועל כן שיתופם בעשייה החינוכית בבית הספר הוא מובן מאליו. מעורבות הורית בבית הספר עשויה להשפיע על התפתחות הילד ועל רווחתו הנפשית. מודלים שונים של מעורבות הורית, חלקם אקטיביים וחלקם פסיביים מתייחסים לאופן בו תופס בית הספר את מעורבות ההורים בו. הגורמים המשפיעים על המעורבות הם מגוונים וכוללים משתנים אישיים וחיצוניים כמו מעמד חברתי כלכלי, תפיסות הוריות ושינוי בערכי החברה.
ילד בעל צרכים מיוחדים מוגדר כילד עם לקות משמעותית, שבשלה מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לחינוך מיוחד. בין הצרכים המיוחדים השכיחים קיימת הפרעת למידה ספציפית שהיא מאופיינת בקושי לעבד מידע חדש, לזכור ולשלוף אותו ברגע נתון כפי שמצופה מגילו של האדם ומרמת האינטליגנציה שלו. הפרעת קשב וריכוז מורכבת מליקוי בקשב, קושי באירגון ופעילות יתר. עקרון הנורמליזציה טוען כי יש לאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים לחיות בתנאים דומים "ככל האפשר" לתנאי החיים של ילדים רגילים. על בסיסו נבנה חוק השילוב. הכלה פירושה קבלת האחר כפי שהוא, גם אם הוא שונה מהנורמה. לשילוב יש השפעה לחיוב ולשלילה על הילד המשולב, הילדים המשלבים, המערכת החינוכית וההורים.
בין הורים לילדים עם הפרעת למידה לבין מוריהם קיימת חשיבות רבה לטיפוח מעורבות ותקשורת אך היא נתקלת פעמים רבות במחסומים עקב קשיי המורים וציפיות גבוהות של הורים. קיימים מספר מרכיבים היכולים לתרום לשיתוף פעולה בין מורים להורים לילדים עם קשיי למידה. העדר שיפוטיות והימנעות מהאשמות, נתינת יחס של כבוד, התמקדות בנקודות החוזק של הילד, בהירות וכנות בתיאור הקשיים שלו, הסברה של מונחים מקצועיים, ומתן מקום להבהרות ולשאלות. סקירת מחקרים על התרומה של מעורבות הורים מפרטת את הרווחים עבור כל אחד מן השותפים: מורי השילוב, ההורים והתלמידים המשולבים. כדי שמורים ימלאו בהצלחה את המשימה של עידוד ההורים למעורבות בתפקוד ילדם בבית-הספר, הם זקוקים להכשרה מתאימה.
לפסיכולוג החינוכי תפקיד חשוב בתמיכה בתהליכים מערכתיים שיתרמו לקידום שיתופי פעולה של הורים ובתי הספר. בנוסף, יש חשיבות רבה לקדם ולפתח בבתי הספר תוכנית מעורבות הורים באופן כללי, ובעיקר לילדים עם לקויות למידה ספציפיות.
המסקנה שעולה מן העבודה היא כי מעורבות הורים אצל ילדי שילוב הינה קריטית להתפתחותו ולהתקדמותו של התלמיד. על המורים ליצור שותפות זו תוך אמונה בכוחות ההורים והעצמתם. הכשרה מתאימה שיקבלו המורים וכן תמיכה של היועץ הבית ספרי, יסייעו להם להגשים מטרות אלו.
פרק א': מעורבות הורים במערכת החינוכית 6
1. מקומם של ההורים בהתפתחות הילד 6
2. מעורבות הורית- הגדרה ומהות 7
3. מודלים של מעורבות הורים 8
3.1 תאוריית הדדיות וגוננות משותפת 8
3.2 תאוריית קשרי מורים הורים כדינמיקה של קונפליקט ותסכול 9
3.3 תיאוריית המרחק החברתי והתודעתי 11
4. הגורמים המשפיעים על מעורבות הורים 13
פרק ב': שילוב ילדים עם הפרעת למידה ו ADHD במערכת החינוך 16
1. תלמידים עם הפרעת למידה ספציפית וADHD 16
1.1 הגדרת תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך 16
1.2 הגדרת הפרעת למידה ספציפית 16
1.3 הגדרת הפרעת קשב וריכוז 17
2. חוק השילוב- רקע 19
3. גישות בעד ונגד השילוב 20
4. השפעת השילוב 21
פרק ג': תרומתה של מעורבות הורים לשילוב ילדים עם הפרעת למידה במערכת החינוך 24
1. תקשורת מורים עם הורים לילדים בעלי הפרעת למידה 24
1.1 גורמים לקשיי תקשורת בין מורים להורים לילדים בעלי הפרעת למידה 24
1.2 מרכיבים להעצמת הקשר בין מורים להורים לילדים בעלי הפרעת למידה 25
2. תרומת תקשורת בין מורי שילוב להורים לילדים עם הל"ס 26
2.1 התרומה לתלמיד 26
2.2 התרומה למורה 27
2.3 התרומה להורים 29
3. תפקיד המורים בבנית שותפות עם הורים לתלמידים עם הפרעת למידה 31