שחיקה וצמיחה פרופסיונלית של עובדי הוראה. הגדרת מושג השחיקה על פי תיאוריות שונות והשוואתו למושג הדיכאון, M.A

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 2519
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר כיום יש עניין רב סביב נושא השחיקה (Burnout). לתופעת השחיקה יש השלכות על תפקודו של הפרט במקום עבודתו וכן על חייו האישיים. השחיקה היא סימפטום מרכזי מאוד בתחושת הכישלון המקצועי. השחיקה הינה תופעה פסיכולוגית ולכן קשה להגדיר את המושג. התפיסה התיאורתית המקובלת של שחיקה רואה בה צורה תגובתית ללחץ ומועקה. במילים אחרות – לחצים כרוניים נמשכים כגון קונפליקט תפקידי, עומס יתר, עמימות תפקידית או לחצים הנובעים מיחסים בין אישיים בעבודה. תופעת השחיקה מוכרת בעיקר אצל בעלי מקצוע שעיסוקם הוא טיפול באנשים אחרים כגון: מורים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, רופאים וכד'.
עבודה זו תעסוק בהסבר מושג השחיקה ע"י חוקרים שונים, בהכרת כלי המדידה המקובל של תופעת השחיקה (MBI) וכן נבדוק את הדומה והשונה בין תופעת השחיקה לתופעה פסיכולוגית אחרת – דיכאון.