סמינריון (אמפירי)-"הקשר בין אופי תרבות המוצא- קולקטיביסטית לעומת אינדיבידואליסטית לבין תפיסת חשיבות האהבה הרומנטית לצורך קיום קשר נישואין"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 11895
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה בוחן האם קיים קשר בין האוריינטציה התרבותית של הקבוצות העדתיות השונות במדינת ישראל לבין מידת החשיבות שייחס הפרט לערך האהבה הרומנטית לצורך ביסוס קשר הנישואין ושמירתם. לצורך בחינת הקשר נבחנו שתי תת תרבויות עיקריות: יוצאי מדינות אסיה-אפריקה לעומת יוצאי מדינות  אירופה-אמריקה. בנוסף נבחנה השפעתה של רמת ההשכלה על מתן החשיבות לערך האהבה הרומנטית, כמשתנה המתווך את הקשר המתואר. לצורך כך נאספו נתונים מ-105 נבדקים,  43 יוצאי מדינות אסיה-אפריקה, המזוהים כמחזיקים באוריינטציה תרבותית קולקטיביסטית, ו-45 יוצאי מדינות אירופה-אמריקה, המזוהים כמחזיקים באוריינטציה תרבותית אינדיווידואלית. 14 נבדקים זוהו כנבדקים מעורבים, אשר מזוהים כמחזיקים באוריינטציה תרבותית אינדיווידואלית, בדומה לזו של תת התרבות ה"אשכנזית". מידת החשיבות שמיוחסת לערך האהבה הרומנטית נמדדה באמצעות שאלון עמדות אשר הורכב מפריטים אשר נלקחו מסולמות Hobart, Knox-Sporakowski , ו- Simpson & Campbell & Berscheid , תוך הוספת פריטים אשר נכתבו לצורך מטרות המחקר הנוכחי.  דגימת הנבדקים נעשתה באמצעות דגימה מקרית פשוטה של פרטים עבור כל שכבה של האוכלוסייה בנפרד , בצורה של  "דגימת שכבות" בקרב  2 אזורים גיאוגראפיים שונים אשר תושביהם מאופיינים ברמות השכלה שונות.  מניתוח התוצאות עלה כי קיים קשר בין השיוך העדתי של הנבדק, כמשקף אוריינטציה תרבותית, לבין מידת החשיבות שמייחס לערך האהבה הרומנטית, ואילו נבדקים שבסיס מוצאם הינו "מזרחי" מייחסים חשיבות נמוכה יותר לערך מאשר נבדקים אשר בסיס מוצאם הינו "אשכנזי". בנוסף, נמצא כי לרמת ההשכלה של הפרט יש קשר עם מידת החשיבות שמיוחסת לערך האהבה הרומנטית,  לפיו ככל שרמת ההשכלה של הפרט נמוכה יותר, כך תיוחס חשיבות גבוהה יותר לערך האהבה הרומנטית.
עקב כך, הוסק כי לשיוך העדתי יש קשר ישיר עם מידת החשיבות שמיוחסת לערך האהבה הרומנטית, קשר אשר מקורו ערכי, וקשר מתווך עם ערך האהבה הרומנטית, באמצעות משתנה ההשכלה, שכן מחקרים קודמים שנעשו בנושא מצאו כי קיים ריבוד עדתי ויוצאי העדה "האשכנזית" מאופיינים ברמות השכלה גבוהות יותר מאלו של יוצאי העדה ה"מזרחית" .  משתנים נוספים שנמצאו כקשורים למתן חשיבות לערך האהבה הרומנטית הינם: גיל הנבדק, מידת המסורתיות שלו ומצבו המשפחתי. במחקר הנוכחי נמצא, בניגוד למחקרים קודמים שנערכו בנושא, כי לא קיים קשר בין מין לבין מידת החשיבות שמיוחסת לאהבה רומנטית לצורך ביסוס קשר הנישואין ושמירתו.