עברייני הצווארון הלבן: רקע , התופעה בארץ ובחו"ל ודרכי פתרון –

מוסד לימוד
מקצוע
ציון 95
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3873
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

   תוכן עניינים
1 .      מבוא
–.3
2 .      הרקע –..4
3 .      התופעה בארץ ובחו"ל -6
4 .      דרכי פתרון -8
5.      סיכום –.10
6 .      רשימת מקורות –…11
מבוא
"…אין כיום בשום מקום בספרות העולמית הגדרה מקיפה וכוללת , שזכתה להכרה ושימוש בקרב החוקרים העוסקים בתחום . בהיעדר הגדרה מוסכמת , זכה המונח  עבריינות הצווארון הלבן  , במשך השנים , בשימושים רבים בספרות המקצועית " . ( ק' מן , 1990 , עמ' 415 ) .
בעיית ההגדרה של עברייני הצווארון הלבן לא הטרידה רק את ק' מן אלא גם חוקרים רבים אחרים.  ק' מן ממשיך ומסביר שמושג זה הוא צר מידי ורחב מידי בעת ובעונה אחת מכוון שלדידו לא יהיה זה נכון לכנות רוצח ממעמד גבוה כעבריין צווארון לבן ובעוד זאת תהיה טעות לא לכלול במושג פקידה בבנק שמעלה בכספים רבים ולדעתו גם אדווין סטרלנד שדיבר בפעם הראשונה על המונח עבריינות הצווארון הלבן , הגדיר מושג מופשט יחסית. (סטרלנד בתוך :ק' מן 1990).
 ווילר (1990) טוען שתמונה אחת של עבריין צווארון לבן היא אינה נכונה ויש מגוון עצום של עבריינים ועבירות אשר נכנסות לקטגוריה של עברייני הצווארון הלבן כדבריו :"הקרימינולוגיה שנהגה להתייחס לעבריין הצווארון הלבן כאל סוג ספציפי מוגדר של עבריין אינה תקפה כיום כלל" (ווילר ,1990 , עמ' 442). על פי אילו קריטריונים נקבעת תופעת "עבריינות הצווארון הלבן " ,לפי העבריין או לפי אופי העבירה?  מה זאת העבירה של הצווארון לבן – זיוף תעודת זהות ,  הלבנת כספים , שוחד ,צריבת דיסקים , פורנו באינטרנט ,מעילה , שחיטות פוליטית ,"מכירת" משחקי ספורט , הונאות ביטוח  .
 הרי עבירות הללו שונות כל כך ברקע לביצוע העבירה , במניעים , בסוג העבריין , בנזק שנגרם , בקורבנות ובמשתנים רבים נוספים . האם  כל העבירות הללו יכולות להיות בקטגוריה אחת ? ואם כן האם ניתן לטפל בהן באותה צורה . האנט  (hunt,
1 996) אומר שעבריין הצווארון הלבן יכול להיות השכן שלך ממול עם אישה , שני ילדים וכלב אבל יכול להיות האדם שיש לו אחוזה במעלה הגבעה ואולי הוא בכלל חבר שלך ממועדון הגולף . הוא טוען ,שבממוצע, עבריין הצווארון הלבן הוא – זכר , בשנות ה
3 0 לחייו, מצב משפחתו יציב , הסטטוס הפסיכולוגי שלו תקין , ההשכלה מעל לממוצע וללא עבר פלילי. האנט אומר שלפי פרופיל זה כמעט ובלתי אפשרי לאתר אותם או לנבא את מעשה העבירה לפני התרחשותה . הוא ממשיך ומציין שבשנים האחרונות מספר הנשים אשר מעורבות בעבירות הצווארון הלבן עלה וממשיך לעלות באופן משמעותי.         הנושא של עברייני הצווארון הלבן סיקרן אותי עוד בטרם התבקשתי לבחון אותו מקרוב כל כך . עוד בקריאת המאמר של ד"ר אברהם טננבוים  (1991) אשר דן בנושא האם ניתן לבטל את הענישה הפלילית ? על פי  הגישה האבוליסיוניסטית . האבולוסיוניסטים טוענים שהעבירות של האנשים מן המעמד הגבוה גורמות ליותר מוות , נכויות , הפסדים כספיים מאשר כל פשעי המעמד הנמוך גם יחד אך לא תמיד הן מוגדרות כפשע . במאמרו הוא דן בגישה האבוליסיוניסטית אשר חלק מתומכיה טוענים שמכוון שלא קיים צדק חברתי , בענישה הפלילית , יש לבטל את כל המערכת ולבנות מערכת חדשה .            בעבודה זאת אתייחס לעבריינות הצווארון הלבן בכמה אופנים ובחלוקה לשלושה חלקים: בחלק הראשון התופעה תוסבר כפי שהוסברה על-ידי חוקרים שונים , כמו כן התופעה תוגדר ואתאר את הרקע לתופעה  , את השינוי התפיסתי שהחברה שלנו עברה ואת הדרך הארוכה שיש עדיין בפנייה לעבור בכל מה שקשור לעבריינות הצווארון הלבן . בחלק השני  אספר על התופעה בארץ ובחו"ל , ובחלק השלישי אפרט את ההצעות השונות והמגוונות של חוקרים שונים לפתרון הבעיה .