מלחמת איי פוקלנד- ניתוח מהזוית הארגנטינאית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3410
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
הנושא מספר עמוד מבוא
2
רקע היסטורי
3 -5
רקע תיאורטי 5
ניתוח המקרה מהזווית הארגנטינאית לפי רמות הניתוח:
קבוצת השלטון הארגנטינאית- קבלת החלטות בחונטה הצבאית המערכת הפוליטית הפנימית- לחצים פנימיים על החונטה ואלמנט הדימוי העצמי הלאומי.
רמת המערכת הבינלאומית- כשלון המשא ומתן והפנייה למלחמה.

6 -7
7-8
8 -10 סיכום ומסקנות
1 1
ביבליוגרפיה
1 2-13
מבוא
איי פוקלנד הינם קבוצת איים הנמצאים בדרום האוקיינוס האטלנטי, כ-400 מייל מהחוף הארגנטינאי. איים אלו נמצאים מאז המאה ה 19 תחת שלטון בריטי, אך ארגנטינה טוענת לריבונות מלאה באיים אלו מאז הקמתה ועד ימינו.
המאבק על איים אלו הגיע לשיאו בשנת 1982, עת כיבושם על ידי ארגנטינה וכיבושם מחדש על ידי בריטניה כחודש לאחר מכן. מאבק זה הותיר כ-1,000 הרוגים והשפיע רבות על שתי האומות שלקחו בו חלק.
בעבודה זו אתמקד בנקודת המבט הארגנטינאית ולכן שאלת המחקר היא: "מהם הגורמים אשר הובילו להחלטת ארגנטינה לצאת למלחמה על איי פוקלנד?". השערת המחקר שלי היא כי איי פוקלנד, למרות שנראים כחסרי משמעות אסטרטגית או כלכלית גדולה, הינם בעלי משמעות סימבולית גדולה עבור הארגנטינאים. נוסף על כך, אנסה להוכיח כי כיבוש האיים היווה עבור הארגנטינאים סממן של גאווה ושאיפה למעורבות גדולה יותר בזירה הבינלאומית. ולבסוף, אנסה להוכיח כי כיבוש האיים תרם להסחת דעתם של אזרחי ארגנטינה ממצבם הקשה באותה תקופה.
אוכיח את השערתי על ידי ניתוח התהליכים ההיסטוריים במאבק בין שתי המדינות לריבונות באיים, התהליכים שהתרחשו בחברה הארגנטינאית בשנים שקדמו למלחמה, החונטה (הגוף השולט בארגנטינה בתקופה זו), המשא ומתן וההצעות לפשרה בין ארגנטינה לבריטניה ומצבה של ארגנטינה בזירה הבין לאומית. ניתוח נושאים אלה יתבצע על ידי שימוש ברמות הניתוח לפי  א. גלבוע: קבוצות וארגונים, המערכת הפוליטית הפנימית והמערכת הבינלאומית. לדעתי, רמת הניתוח שתתאים ביותר לניתוח הגורמים שהביאו את ארגנטינה לפתרון הסכסוך באמצעים אגרסיביים תהיה רמת הניתוח "המערכת הפוליטית הפנימית". רמת ניתוח זו מסבירה בצורה הטובה ביותר את התהליכים שעברו על האומה הארגנטינאית ואת הלחצים שהופעלו על מנהיגי המדינה, אשר בעקבותיהם יצאו למלחמה. חשוב לציין שבעבודה זו לא אתייחס למהלכים הטקטיים  שבוצעו על ידי ארגנטינה ובריטניה בזמן המלחמה. כמו כן תהיה התייחסות מצומצמת בלבד לתקריות  צבאיות בין בריטניה לארגנטינה באזור דרום האוקיינוס האטלנטי בשנים שקדמו למלחמה.