תיירות כפרית - קיבוץ געש

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 9911
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עיניינים מבוא עמוד
1 .
סקירת ספרות – תיירות כפרית -…עמוד
2 .
קיבוץ געש -.עמוד
1 1.
המאפיינים, המבנה והפונקציות התיירותיות בקיבוץ געש עמוד 13.
אזור הרי הטרודוס כמודל לפיתוח תיירות כפרית בקפריסין –.עמוד 17.
השפעות התיירות בישראל ועל קיבוץ געש בפרט –…עמוד 23.
סיכום –.עמוד
2 7.
מבוא
בשנים האחרונות גדלה החשיבות שמייחסים הישראלים לפעילויות פנאי וגדלו המשאבים שהם מקדישים לכך. כמו כן, חל גידול בהכנסה ובהשכלה, וצומצמו שעות העבודה.
כל אלה הביאו לשינויים רבים בצורכי הפנאי והנופש של הישראלים. במקביל חל גידול בהיצע ובמגוון פעילויות הפנאי. המגזר הכפרי עבר שינויים מרחיקי לכת בתחומים אלה. ישובים כפריים פתחו עסקים המספקים שירותי פנאי ונופש ועוד היד נטויה.
תופעה זו תואמת את הנעשה בעולם המערבי, שבו התפתחה והתמסדה התיירות הכפרית בצורה חזקה מאוד ב – 30 השנים האחרונות.
הדבר נבע בעיקר ממגמה כללית של עלייה בביקוש לפעילויות פנאי ונופש, אך גם ממגמות שהעלו את הביקוש לתיירות כפרית באופן מיוחד הכוללות: צורך לצאת אל הטבע, מודעות לאיכות הסביבה, בריחה מאתר נופש מסורתיים וצפופים, רצון לקחת חלק פעיל בחווית הנופש וחיפוש אחר אותנטיות.
במחקרים רבים נמצא כי התיירות הכפרית תורמת בצורה ישירה לפיתוח אזורי מבחינה כלכלית, מצד שני יש לה השפעות שאין להתעלם מהן בתחום החברתי והסביבתי.
בנקודה זו חשוב לציין כי כי איכר באירופה לא היה איכר מסיבה אידאולוגית כמו בארץ אלא נולד לחיים אלו בעוד שהעולים שהגיעו למדינת ישראל בתחילת דרכה היו עירוניים שבחרו מסיבות אידאולוגיות להתיישב בישובים חקלאיים שמאוד התאימה להם בזמנו אלא שהדורות אחריהם הפכו לעירוניים כי להם לא היתה אותה האידאולוגיה וזה מה שחיסל כמעט לחלוטין את ההתישבות הכפרית בישראל.
בעבודה זו יוצג קיבוץ געש שהנו קיבוץ שחבריו היו בני גרעין, חברי השומר הצעיר מאמריקה הלטינית שהתיישבו על הקרקע בתחילת שנות ה – 50 ועסקו בחקלאות עד תחילתו של משבר החקלאות בשנות ה – 80, דבר שהצריך מחשבה והחלטות חשובות לפיתוח תעסוקות אלטרנטיביות לעשרות היידים העובדות שנפלטו מהתעשיה החקלאית.
הפיתרון, בין הייתר היה פיתוח תיירותי שהחל בעקבות מציאת מיים טרמו – מינרליים בסמיכות לקיבוץ.
מאז ועד היום עבר הקיבוץ דרך ארוכה של החלטות גורליות ומה שקיים כיום בקיבוץ מבחינה תיירותית היה כרוך בחבלי לידה קשים מאוד.
אתר המרחצאות של קיבוץ געש הקרוי בשמו "חמי געש" נמצא על ציר תחבורה הראשי בין נתניה והרצליה, פועל מזה כשנתיים ומציע 2 בריכות מים טרמו – מינרליים הנובעים מאקויפר מים חמים בסמוך לקיבוץ. האתר עדיין בראשית דרכו אך כבר פופולרי למדי ומציע שפע של פעילויות מלבד החמים שהנם האטרקציה המרכזית כגון: בריכת שחיה המותאמת לילדים, ג'קוזי, חדר טיפולים, מסעדה, כרי דשא למנוחה, במת אירועים ולינה כפרית בסמוך. האתר פתוח בכל ימות השבוע ופונה לפלחי שוק שונים המגיעים בעיקר ממרכז הארץ.
לאתר תדמית חיובית והוא שומר בקנאות על יחודו כאתר המרחצאות של מרכז הארץ. בעבודה תוצג סקירה על תיירות כפרית בארץ ובעולם, רקע על קיבוץ געש, הפונקציות התיירותיות במקום, השפעות התיירות על הקיבוץ, השוואה לכפרי תיירות בקפריסין, וסיכום והמלצות להמשך פיתוח.