האם רצוי לחשוף ילדים הנמצאים בגילאי טרום ההתבגרות למוות של אדם קרוב?

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5260
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

האם רצוי לחשוף ילדים הנמצאים בגילאי טרום ההתבגרות למוות של אדם קרוב?
תוכן עניינים
מבוא                                                                                         עמ' 1
פרק 1 – סקירה ספרותית                                                       עמ' 3
1 .1 מהו משבר ?                                                                    עמ' 3
1 .2 התמודדות עם מצבי לחץ ומשבר                                    עמ' 5
·        כיצד בא לידי ביטוי ארוע המשבר והלחץ ?               עמ' 6
   1.3 מוות כמשבר גדילה והתפתחות                                       עמ' 6
פרק 2
– גורמים מועילים  וגורמים המפחיתים מיכולת התמודדותו של הילד עם המוות                                                                                        עמ' 7
2 .1 גורמים התורמים להתמודדות יעילה של הילד עם המוות עמ' 7
2 .2 גורמים המפחיתים מהתמודדותו של הילד עם המוות     עמ' 9
פרק 3 – עזרה בייעול התמודדותו של ילד עם המוות כמשבר    עמ'
1 1
3 .1 התמודדות הילד עם המוות                                                    עמ' 11
3 .2 תרומתה של ספרות ילדים ביבליותרפית להתמודדות עם המוות  עמ' 12
סיכום                                                                                     עמ' 17
ביבליוגרפיה                                                                          עמ' 18
מבוא
המוות הנו תופעה טבעית והכרחית, אשר מלווה אותנו לכל אורך חיינו, בעת היותו סיום בלתי נמנע של כל חי, אם כי ניתן לדיחוי מסוים. אין לאדם שליטה על תופעת המוות והוא נחשב בעיניי האנושות בגדר תעלומה. לכן האדם חש חרדה ומנסה להתמודד עמה בדרכים שונות.
בנוסף, נושא המוות הנו טעון רגשית ומאיים בכל גיל. בעבר, נטו לחשוב, כי ילדים הנם רחוקים מהעיסוק בתחושות האבל והאובדן – הן מבחינה הכרתית והן מבחינה רגשית, וכי יש לגונן עליהם ולחסוך מהם את הנזק אשר עלול להיגרם להם כתוצאה בעת התמודדות מול נושאים הקשורים במוות.
המוות הנו תופעה טבעית והכרחית, אשר מלווה את חיינו – זאת בהיותו הסיום (ככל הידוע מבחינה אמפירית) הבלתי נמנע של כל חי – פרחים נובלים וכך גם עצים, כלבים וחתולים נפטרים, וכך גם אנשים. לאנושות אין שליטה על תופעת המוות. למרות פענוחן של סודות רבים ואחרים של הטבע על ידי האנושות, אין בידנו מענה לתעלומות המוות. לכן, אין הדבר מפליא שאדם הניצב מול תופעה זו – חש חסר אונים, חרדה רבה ומנסה להתמודד עם כך בדרכים שונות.
המוות הנו נושא מורכב, טעון רגשית ומאיים בכל גיל. בעבר, נטו לחשוב כי עולמם של הילדים רחוק מלעסוק בתחום האובדן – מבחינה הכרתית ורגשית, וכי יש לגונן עליהם ולחסוך מהם את הנזק אשר עלול להיגרם להם בעת התייצבותם מול נושאים אשר קשורים במוות. בהמשך, לא רק שהנחות ותפיסות אלו הופרכו באמצעות המחקרים שבוצעו בתחום, אשר התפתח מאוד בארבעת העשורים האחרונים. אדרבא – אלא גם שלמעשה, קשה היה הדבר ואולי אף בלתי אפשרי לעקוף את הנושא או, לחלופין, להתחמק ממנו, זאת מכיוון שילדים נחשפים אליו באמצעות כלי התקשורת. כיום, ברור יותר מאי פעם, כי הן העיסוק של הילדים במוות והן הסיוע להם בהליך האבל הנם חיוניים.
אנשים רבים נושאים עמם את חווית האובדן עמו הם נפגשים במהלך חייהם. חלקם חולפים על פניהם, חלקם כואבים להם ברמה מסוימת – למי פחות ולמי יותר. הפרידה מאדם משמעותי משנה דברים משמעותיים בחייו של הפרט, כאשר יש שהדבר מלווה אותם מדי יום, למרות הזמן החולף. בחרתי להתמקד בעבודה זו בהתמודדותם של ילדים עם המוות ולהקדיש את החלק הטיפולי לעבודה ביבליו – תרפית.
החיים והמוות מתחברים והנם, למעשה, חלק מאחד שלם – חלק ממעגל החיים. ילדים, שירה וספרות מסמלים את החיים ולנו, האנושות, חשוב – למרות האובדן והכאב, להיאחז בחיים.
בעבודה זו ננסה לבחון כיצד יש להתמודד עם מותו של קרוב והשפעתו על הילד – כיצד יש להתמודד עם מותו של אדם קרוב כשמדובר בילדים? האם רצוי לחשוף את הילדים בטרם התבגרותם למותו של אדם הקרוב אליהם? במהלך העבודה, אנו נסקור את המוות כמשבר בשלבי התפתחותו המוקדמת של הילד וכן, נסקור גורמים המועילים והפוגעים בהתמודדותו של הילד עם מותו של קרוב. בנוסף, אנו נציג כיצד הספרות הביבליותרפית תורמת להתמודדותו של הילד עם מוות של אדם קרוב.