סמינריון משפטי בנושא: תרופות המבוטח בשל הפרת חוזה הביטוח

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4250
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 . פתח דבר  2

2 . חובות המבוטח לאור סעיפים 22 ו- 23 לחוק חוזה הביטוח. 3
2 .1            חובת ההודעה על קרות מקרה הביטוח. 3
2 .2            החובה לעזור בבירור חבותו של המבטח. 4

3 . המועד לתשלום תגמולי הביטוח והסנקציה בגין אי תשלום הסכום שאינו  שנוי במחלוקת    לאור סעיף 28 א  5

4 . תרופות המבוטח בשל הפרת חוזה הביטוח  לאור הדין הכללי 7
4 .1            כללי 8
4 .2            תרופת האכיפה. 10
4 .3            תרופת הפיצויים.. 12
4 .4            תרופה נזיקית. 12
5.             סיכום.. 13

6 .             בביולוגרפיה. 14

1 .         פתח דבר סעיף 1 לחוק חוזה הביטוח דן במהותו ובמאפייניו של חוזה הביטוח ולשונו כדלקמן:
"חוזה ביטוח הוא חוזה בין מבטח לבין מבוטח המחייב את המבטח, תמורת דמי הביטוח, לשלם, בקרות מקרה הביטוח, תגמולי ביטוח למוטב".
כעולה מלשון הסעיף, עיננו רואות כי חוק חוזה הביטוח אינו מגדיר מהו "ביטוח" וכי סעיף 1 לחוק חוזה הביטוח מגדיר את מאפייניו של חוזה הביטוח, הצדדים לו והחיוב שמוטל על כל אחד מהם.  זאת ועוד, בעוד שהחקיקה לא הגדירה הגדרה ברורה  מהו "ביטוח", הפסיקה הגדירה את חוזה הביטוח "כחוזה להקצאת סיכונים בין המבטח למבוטח, בנוגע להתרחשות אירוע הביטוח נשוא הפוליסה. המבוטח מבקש, למעשה, שלא להיפגע כתוצאה מהתממשות הסיכון. לשם כך, נכון הוא להפריש מדי תקופה קבועה סכום קבוע (דמי הביטוח; הפרמיה) על מנת שאם יתרחש אירוע הביטוח, יעמוד לרשותו סכום כספי מסוים , מוגבל בתקרה הקבועה בפוליסה (תגמולי הביטוח) שיאפשר השבתו למצב בו היה עובר לאירוע הביטוח, ללא תלות באיתורו של המזיק" .
כמו כן, הגדרת  מהותו של חוזה הביטוח בסעיף 1 לחוק חוזה הביטוח, דומה הוא להגדרות של שיטות משפט אחרות כמו אלה של ארצות הברית, גרמניה ואוסטרליה אשר אינן מלמדות מהו ביטוח, ואילו באנגליה אין כלל ניסיון להגדיר חוזה ביטוח, שכן האנגלים אינם זקוקים להגדרה, הם פועלים באינטואיציה.
במסגרת עבודתי זו, אערוך מחקר משפטי ואסקור את חובות המבוטח כעולה מסעיפים 22 ו- 23 לחוק חוזה הביטוח בדבר חובת ההודעה על קרות מקרה הביטוח והחובה לעזור בבירור החבות, אמשיך בתרופות המבוטח כאשר ישנה הפרת חוזה על ידי המבטח תוך התייחסות לתרופות הנובעות מדיני החוזים, דיני הנזיקין ודיני עשיית עושר ולא במשפט ואתמקד בסנקציה ההרתעתית כנגד המבטח המצויה בסעיף 28א לחוק חוזה הביטוח הקובע ריבית מיוחדת בגין תגמולי ביטוח שלא היו שנויים במחלוקת בתום לב והמבטח עכב את תשלומם (סעיף 27)  והכל תוך פניה והתייחסות למשפט המשווה.