מהי גישתו ההלכתית של הרמב"ם כלפי האנוסים?

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4876
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מעמדם ההלכתי של האנוסים – מהי גישתו של הרמב"ם כלפי האנוסים ?
תוכן עניינים
מבוא
     2
פרק 1 – סקירה ספרותית
2
1 .1
האנוסים
2
1 .1.1 מהו אונס? מעמדם של האנוסים מבחינה הלכתית
2
1 .1.2
האנוסים בימי הביניים
4
1 .2 קורות חייו של הרמב"ם
6
1 .2.1
חיבוריו של הרמב"ם 9
פרק 2 – הרמב"ם ויחסו לאנוסים
1 4
דיון ומסקנות
1 7
ביבליוגרפיה
1 9
מבוא
"ממשה עד משה לא קם כמשה".
רבי משה בן מימון (הרמב"ם) נולד בספרד במאה ה- 12 למשפחה מיוחסת של רבנים ודיינים. מילדותו קיבל הרמב"ם חינוך יהודי – הלכתי והשכלה מדעית כללית. הרמב"ם נחשב לגאון הדור ולבעל סמכות והשפעה רבה. גאוניותו באה לידי ביטוי באיזון נדיר בין שתי מורשות אוניברסאליות – המורשת הדתית המונותיאיסטית אשר מהווה יסוד למערכת החברתית – מדינית ; והמורשת המדעית והפילוסופית, אשר מהווה בסיס למערכת התרבותית.
השפעתו של הרמב"ם על מהלך חיי האומה הייתה מכרעת. פועלו השפיע באופן מהותי על היהדות וגיבש אותה מבחינה דתית – לאומית. כתבי הרמב"ם הנם מגוונים ועשירים, הן מבחינת כמות הספרים שכתב, הן מבחינת מגוון הנושאים בהם עסק בספריו והן מבחינת המחשבה העמוקה והמקוריות אשר באה לידי ביטוי בספריו. במהלך חייו עסק הרמב"ם בתחומים רבים – רופא, רב, פוסק הלכות ומנהיג דתי ורוחני. במקביל, הוא מצא זמן להשלים שני חיבורים – "משנה תורה" (הידועה גם כ"היד החזקה") ו"מורה נבוכים". חיבוריו מסווגים לשלושה סוגים עיקריים – הלכה, אגרות וכתבי רפואה.
אונס הנו פעולת הכרח, המביאה אדם לעשות מעשה בניגוד לרצונו.
התורה פוטרת את האנוס מאחריות או ממתן דין על מעשים המבוצעים מתוך אונס במידה ומדובר בפיקוח נפש. עם זאת, בשלושה דברים נפסק, כי על האדם למסור את נפשו ולא להיכנע להם – גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה. אנוסים הנם יהודים אשר אולצו להמיר את דתם, אך נשארו נאמנים בליבם לדת ישראל וקיימו בסתר את מצוותיה. בדורו של הרמב"ם, המוני יהודים התאסלמו למראית עין, מתוך הכרח, מפני גזרותיהם של אלמוחדון, כת מוסלמית אלימה. מטרת העבודה הנה לבחון את גישתו ההלכתית של הרמב"ם כלפי המומרים – יהודים שאולצו להמיר את דתם בכדי להגן על חייהם. ראשית, אנו נבחן את חייו של הרמב"ם ונסקור את גישתו באמצעות כתביו העיקריים. בהמשך, אנו ננסה להציג את קביעתו ההלכתית בנושא הניגודיות הנוצרת בגישת היהדות כלפי האנוסים על ידי סקירת כתביו.