יתרונות וחסרונות לממשלת אחדות לאומית
מוסד לימוד | אוניברסיטת רייכמן |
מקצוע | מדעי המדינה ויחבל |
מילות מפתח | ממשלת אחדות |
שנת הגשה | 2003 |
מספר מילים | 2207 |
מספר מקורות | 14 |
תקציר העבודה
ניתן להבחין שממשלות אשר הוקמו במטרה להתגבר על משבר תפקדו בצורה טובה יותר ואף הגשימו את המטרה שלשמן קמו בניגוד לממשלות שלא קמו כתוצאה ממשבר, כאשר אלה אופיינו בשיתוק וקיפאון מדיני. ממשלת האחדות של 67 הביאה לניצחון במלחמת ששת הימים, כאשר שר הביטחון היה דיין מרפ"י.
ממשלת האחדות של 84 חילצה את המשק הישראלי מהתמוטטות בעקבות תוכנית כלכלית שנולדה כתוצאה משיתוף פעולה בין שר האוצר מהליכוד, מודעי, לבין רה"מ פרס ופעלה להוצאת צה"ל מלבנון. ממשלות האחדות של 69 ו – 88 קמו במטרה לשמור על האחדות ולא כדי להתגבר על משבר לאומי חריף והן אופיינו בקיפאון מדיני, בחתירות תחת הממשלה במטרה להביא לפירוקה ובמחלוקות שלא ניתן היה לגשר עליהן. בולטת העובדה שממשלת האחדות של 2001 היא יוצאת דופן. היא הוקמה, בין השאר, בעקבות המשבר המדיני – כלכלי שבו נמצאת ישראל, אך לא רק שלא הצליחה לפתור את המשבר, אלא המצב נהיה גרוע יותר ויותר ולמרות שההמשלה נקראה ממשלת אחדות נראה כי לעולם לא הייתה ממשלה מפורדת כמו זו. כדי לענות על השאלה האם ממשלת אחדות עדיפה על ממשלה צרה יש לבחון את יתרונותיה וחסרונותיה מול ממשלה צרה. ממשלת האחדות היא, כאמור, ממשלה בה חברות שתי המפלגות הגדולות והיא כוללת את רוב חברי הפרלמנט וככזו היא מייצגת את רוב שכבות העם. כמו כן אין ספק שבעתות משבר ( כמו המצב בו ישראל מצויה כיום) איחוד הכוחות במסגרת קווי פעולה משותפים מבלי שיש אופוזיציה גדולה "הנלחמת" על מדיניותה של הממשלה, מגבירים את יעילותה ותפקודה של הממשלה לנוכח הבעיות שניצבות בפניה