יחסו של סולטאן מרוקו מחמד החמישי ליהודי ארצו

מקצוע
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3083
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא               הסולטאן מחמד החמישי, עלה לשלטון בשנת 1927 , בהיותו בן שבע – עשרה בלבד . מרוקו, הייתה אז נתונה מזה חמש-עשרה שנים תחת משטר הפרוטקטורט, משטר הריבונות הצרפתי.  במהלך תקופת שלטונו תמך הסולטאן ואף עודד את המאבק של התנועה הלאומית וחתירתם לעצמאותה של מרוקו. בשנת
1 961 נפטר בטרם עת כאשר הוא משאיר אחריו את יסודותיה של מרוקו המודרנית.
            העבודה לא תסקור את כל תקופת מלכותו של הסולטאן. בשנים הראשונות לשלטונו ניתן לראות כי אין הסולטאן מהווה גורם משפיע בהנהגת מרוקו בשל גילו הצעיר ובשל חוסר ניסיונו. על – כן העבודה תדון בתקופה שתחילתה בשנת 1933 , בה התחילה האידיאולוגיה הנאצית להתפתח ולתת אותותיה על העולם כולו. סופה של התקופה תהיה בשנת 1948, השנה בה הוקמה מדינת ישראל ובוצעה עלייה גדולה של יהדות מרוקו לארץ – ישראל.
            עיקר עניינה של עבודה זו תהיה ביחסים בין מחמד החמישי לבין יהודי ארצו .עבודה זו תדון בשאלה מה היו הגורמים למדיניותו של הסולטאן מחמד החמישי כלפי יהודי ארצו והאם ניתן לראות במדיניותו זאת ראי ליחסי מוסלמים ויהודים במרוקו של אותה התקופה?             הפרק הראשון דן בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה ומתאר את מעמדם של היהודים ואת הקשר שלהם עם הסולטאן וכיצד הנאציזם השפיע על יחסי הסולטאן ואזרחיו המוסלמים ליהודי ארצם.הפרק השני ידון  במרוקו בתקופת מלחמת העולם השנייה תחת משטר וישי וכיצד הסולטאן בחר להתמודד עם מדיניותה הנאצית של המעצמה הריבונית של מרוקו.הפרק השלישי יעסוק בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה ערב הקמתה של המדינה היהודית בארץ ישראל,  והפרק ידון בתקריות אלימות שהתרחשו נגד היהודים וכיצד השפיעה המלחמה בארץ ישראל על דעת הקהל ודעת הסולטאן.