ניתוח והשוואת שיטות ניהול של שתי מנהלות בכירות בענף התיירות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 4468
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא ………… עמוד 1
חברת איסתא – רקע כללי –..……–עמוד 2  חברת אלדן – רקע
כללי -……-.עמוד 4
טבלה השוואתית .……..עמוד 6
סיכום מסקנות והמלצות ..…-..עמוד 13
ביבליוגרפיה נספחים מבוא
התיירות הנה תעשייה ותיקה אשר החלה מתפתחת בפונדקי הדרכים וחניוני הלילה במאות ה- 17 וה- 18. למרות היותה תעשייה 'זקנה' כביכול, נחשב ענף התיירות לענף הפועל ברוח צעירה ודינאמית מאד. ייחודה של תעשיה זו מתבטא בתחלופה; הן מצד האורחים והתיירים המגיעים ליעד, שוהים בו משך זמן מוגבל וממשיכים לדרכם, והן מצד נותני השירות בענף; לעיתים אנשי מקצוע צעירים ללא הכשרה שירותית מתאימה או לחילופין, אנשי מקצוע וותיקים, בעלי ידע רב ונסיון אשר גם הם בעבודתם לאורך השנים דילגו ממקום עבודה אחד למשנהו לרבות בתתי- הסקטורים השונים המרכיבים את ענף התיירות.
הבסיס לעיצוב האופי המייחד כיום את תעשיית התיירות נגזר מהמנהלים בענף.
ניהול של עסק ממגזר השירותים בכלל, ושל עסק תיירותי בפרט, אינו דומה לניהול כל אחד מהמגזרים האחרים במשק. זהו אינו מפעל תעשייתי או חברה מסחרית אשר גם להם אופי ניהול ייחודי. זוהי מערכת שונה לחלוטין המתבססת על אינטראקציה בין נותני השירות ללקוחות, על מאפיינים עונתיים, על צרכים, רקע, מסורות ומנהגים השונים מלקוח ללקוח, והחשוב מכל- תעשייה המורכבת, נדבך על גבי נדבך ממגוון שירותים אותם הלקוח מקבל, אשר מתחברים יחדיו ומרכיבים את המוצר התיירותי השלם.
לפיכך, לקוח הרוכש מוצר תיירותי אחד שלם, רוכש בעצם מספר מוצרים מכמה תתי-ענפים שונים. הוא יכול להזמין חופשה במשרד הנסיעות, לטוס עם חברת תעופה, להשכיר רכב, ללון בבית-מלון ולבלות במסעדה. כל אלה מרכיבים ביחד את חופשתו של הלקוח, ולכן חשוב שכל מגוון השירותים יהיו מושלמים על מנת שחופשתו תהיה מוצלחת.
איכותם של המוצרים הללו נקבעת רבות ע"י המנהל, האחראי על הגורם המספק את השירות ללקוח.
" הנחיות המנכ"ל מתוות את דרך הפניה של המלון ללקוחות היעד…" (אשכנזי מ., מרצה אורח)  המנהל במשרד הנסיעות, ינחה את יועצי השירות במשרד כיצד להתייחס ללקוח, למנהל בית-המלון השפעה משמעותית על דרך התנהגותם של העובדים במלון וגם מנהל המסעדה מהווה מודל לחיקוי עבור צוות העובדים, ומכאן תקבע רמת השירות אותה הם יציעו ללקוחות. ע"פ דני בירן, עורך עיתון מקצועי בענף התיירות בישראל- 'פקסתור'- נערכה בדיקה בקרב מנהלים בענף התיירות בארץ במטרה לבדוק את הצורך שלהם במקור מידע מקצועי. ממצאי הבדיקה העלו כי חלק נכבד מנושאי התפקידים הבכירים בענף, הווה אומר מנהלים בדרגות ניהול שונות, כלל אינם בעלי הידע המקצועי והשירותי הנדרש וכן אינם בעלי הכשרה מתאימה או רקע מעשי בענף אותו הם מייצגים. רבים מהם צברו רקע מקצועי בתחום הספציפי בו הם מתעסקים אך הנם ללא הכשרה ניהולית מתאימה. עבודה זו, מטרתה לבחון את סגנון הניהול של שתי מנהלות, הפועלות ברמה התפעולית בענף התיירות בתחומים שונים. האחת, בתחום סוכנויות הנסיעות, והשנייה מתחום השכרות הרכב.
העבודה תציג תיאוריות המתארות את מאפיני הניהול באופן כללי, ותתיחס לכל אחת מהמנהלות  באופן אישי. העבודה תבדוק מהי משמעות המילה 'ניהול' בעבור כל אחת משתי המנהלות וכיצד המוטו הניהולי של כל אחת ואחת מהן מייושם בפעילותן היומיומית השוטפת במקום עבודתן. הממצאים ייוצגו ע"י טבלה השוואתית המציגה את הנושא הנחקר ואת דרך התמודדותה של כל אחת מהמנהלות עם נושא זה. כן יוצג רקע כללי המתאר את הסביבה הארגונית בו פועלות שתי המנהלות בסקטורים השונים בענף התיירות.