הקלות הבלתי נסבלת של הכיבוש, בריה"מ ב"אביב של פראג" 1968 - ניתוח עוצמה ואינטרסים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3481
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

"הקלות הבלתי נסבלת של הכיבוש" בריה"מ ב"אביב של פראג" 1968
תקציר:
בשעה 23:00 בלילו של ה-20 באוגוסט 1968, ניתן האות לפתיחת "מבצע אחווה" וכוחות אדירים של צבאות חברות "ברית וורשה", בראשות בריה"מ, פלשו אל צ'כוסלובקיה מכל עבריה. כנחיל דבורים;
1 10 מטוסי קרב ותובלה, 200,000 חיילים שועטים ו-4600 טנקים רועמים הציפו את המדינה  בכיוונם לעיר הבירה, פראג. הזרם הגובר לא נתקל בשום התנגדות ותוך שעות ספורות הכיבוש הושלם. עם חיבוקו החזק של "הדוב הרוסי" חוסל לחלוטין תהליך הרפורמיזציה שכונה "האביב של פראג". אירועים אלו היוו את שיאו של  המשבר החמור ביותר בעולם הקומוניסטי לאחר מלחמת העולם השנייה.
            בעבודה זו נעסוק בקשר בין חשיבות אינטרסים והפעלת עוצמה. על מנת לדון בקשר זה עלינו לשאול את שאלת המחקר הבאה: האם ובאיזה אופן מתקיים קשר ישיר בין עוצמה לאינטרסים? על מנת לענות על שאלת המחקר עלינו להניח את השערת המחקר הבאה: "ככל שהאינטרסים הלאומיים של המדינה חיוניים יותר, כך היא מפעילה עוצמה רבה יותר, לרבות עוצמה צבאית". משתנה בלתי תלוי = אינטרסים חיוניים. משתנה תלוי = הפעלת עוצמה. את שאלת המחקר נבדוק בחקר מקרה. מקרה הבוחן לשאלת המחקר הוא פלישת חברות "ברית וורשה" לצ'כוסלובקיה באוגוסט 1968 מנקודת המבט של מנהיגת הברית, בריה"מ, כמעצמת על. אנו נעשה שימוש  בשיטת ניתוח אירועים ותוכן איכותית. המחקר יתבסס על מקורות תיאורטיים (רובינסון, נויכטרליין, מורגנתאו, צבאג וניי) ואמפיריים (ספרים, מאמרים וכתבי עת).
תוכן העניינים:
                                                                                       
1 .
מבוא  – "סוציאליזם עם פנים אנושיות"                                                                           
2 . פרק א': תיאורטי –  "חיבוק הדוב  מתהדק"                                                     
3 . פרק ב': יישומי –  "השולט בצ'כיה, שולט באירופה"                                     
4 . סיכום – "סכין בליבה של אירופה"                                                                     5. רשימה ביבליוגרפית  –  "בחזרה אל האפילה"