תרומתה ומשמעותה של מעורבות ההורים בבית הספר

מקצוע
שנת הגשה 2004
מספר מילים 7977
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

מבוא –.עמ'
4
1 – התפתחות מעורבות ההורים בבית הספר ..עמ' 5

2 – שותפות ומעורבות הורים בבית הספר- דפוסי מעורבות שונים ..עמ' 6-8
2 .1.
תחומי מעורבות הורים בבית הספר -..עמ' 9-10
2 .2. מאפיינים של ההורים מעורבים  –עמ'
1 0
3 – הגורמים למעורבות ההורים בבית הספר
3 .1.  הגורמים המעודדים –…עמ'
1 1 -12
3 .2.  הגורמים המעכבים עמ'
1 3-15
4 – השפעת מעורבות ההורים בבית הספר על השותפים למערכת ואופן תפיסתם של אלו את אותה      מעורבות.
4.1.  התלמיד עמ'
1 6
4 .2.  המורה ..עמ'
1 7-19
4 .3.  המנהל .עמ'
1 9-21
       5- יתרונות וחסרונות של מעורבות הורים בבית הספר 5.1.
יתרונות .עמ'
2 2-23
5.2.
חסרונות עמ'
2 3
סיכום –עמ 24-26
רשימה ביבליוגרפית  תקציר:
בעבודה זו נדון באחת התופעות הבולטות ביותר בשנים האחרונים במערכת החינוך – מעורבות ההורים השפעתם ותרומתם  בבית הספר. מעורבות ההורים מקנה יתרונות רבים לכל השותפים בה, אך לעיתים מתגלים חיכוכים וחסרונות בנושא מעורבותם בחינוך. תחומי מעורבות ההורים בבית הספר השתנתה לשיתוף  אינטנסיבי שנבע מגורמים רבים שהשפיעו על מעורבות זו. ישנם מניעים רבים שהובילו את ההורים להתערב במערכת החינוכית.
קיימת חשיבות רבה במעורבות ההורים והיא  נראתה בתמיכה והעלאת הישגיו של הילד בבית הספר, העמקת ההכרות עימם הכרת תוכניות לימוד ומניעיו האישיים של ההורה ועוד.
כלומר מעורבות ההורים ובית הספר הוא  למען הילד.
העלאת התעניינות של ההורה בבית הספר חל בעשור האחרון ולכן התעניינות זו  משפיעה על תפקודם של  המנהל והמורה בבית ספר שכתובה במהלך עבודה זו.
מבוא
בעבר הרחוק לא עלה במערכת החינוך צורך לנהל יחסים עם ההורים, כי הם לא נתפסו בעיני המערכת וגם לא בעיני עצמם, כחלק מהמשחק החינוכי. לעתים אף נתפסו כמפריעים לתהליך. האידיאולוגיה, שאפיינה את העלייה לארץ, שיקפה צורך לבנות עולם חדש ושונה במטרה מהעולם הגלותי.  צורך זה הוא שהביא להשתרשות התפיסה, לפיה בית ההורים עלול לייצג את העולם הישן ואת ערכיו . לפיכך, כדי לצמצם תפיסה זו, יש לאפשר לבית הספר להיות "סוכן" החינוך הבלעדי.
אולם מעורבות הורים בתהליך החינוכי הפכה לאחת מהתופעות הבולטות ביותר בשנים האחרונות במערכת החינוך במדינת ישראל. בשנות ה 80 החלה מתגלה מעורבות של הורים בתחומים שונים: החל בתחום החינוך וכלה בגופים, שנחשבו טאבו לציבור הרחב, כגון: הצבא. מעורבות זו מושתתת על האמונה, כי עירוב ההורים בתחום החינוך יביא לפריצת דרך חדשה, אשר תשבור את מעגל האדישות, הניכור והניתוק הקיים בין מוסדות החינוך והחברה. תופעת מעורבות ההורים העסיקה רבות את מעצבי המדיניות של משרד החינוך, ובעיקר את ההורים המחנכים בכל מסגרות החינוך במדינה. לאור התגברות התופעה ולאור ההכרה בחשיבות מעורבותם של ההורים בתהליך החינוך, החלו צצות שאלות רבות, העוסקות באופייה של אותה מעורבות, בתנאים לקיומה, ברקע לצמיחתה ובצורך ההדדי של ההורים לקחת חלק ומאידך, של המערכת החינוכית לערב ולשתף.
דרך עבודה זו ברצוני לברר את מידת השפעתה של מעורבות ההורים על המערכת הבית ספרית על כל שותפיה ואת מידת תרומתה למערכת זו. במסגרת העבודה יערך דיון בתרומתם ובהשפעתם של ההורים דרך מעורבותם בתחום החינוך, כיצד סוגיה זו באה לידי ביטוי בבית הספר הלכה למעשה, מה יחסם של השותפים בבית הספר- מנהל, מורה, תלמיד, למעורבות זו ומהם היתרונות והחסרונות, הטמונים באותה מעורבות.
כולי תקווה, כי עבודה זו תסייע לי להרחיב ידיעותיי בתחום החינוך בכלל, ובתחום מעורבות ההורים בבית הספר, בפרט. כאם עתידית אני רואה חשיבות רבה בלקיחת חלק פעיל בחייו של ילדי בעתיד, ואחת הדרכים לעשות כן ולתרום לתהליך התפתחותו של הילד הוא בתחום החינוך, בבית ומחוצה לו.