רעש מכלי טיס ושדות תעופה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5881

תקציר העבודה

רעש מכלי טיס ושדות תעופה תוכן העניינים
I.        הקדמה  …………………………………………………………………………2
ב.  רעש- כללי ………………………………………………………………………. 3
ג. רעש מכלי טיס ושדות תעופה …………………………………………………….. 4
ד. מקורות הרעש מכלי טיס בישראל ……………………………………………….. 8
ה. מערכת הדינים המסדירה את נושא הרעש ממטוסים בישראל וחלוקת     הסמכויות בין הרשויות השונות………………………………………………….. 9  ו. דרכים קונקרטיות לצמצום החשיפה לרעש מטוסים……..……………………… 12
ז. דוגמאות לתביעות ופסקי דין  ..…….…………………………………………… 22
ח. סיכום……………………………………………………………………………
5 א. הקדמה רעש, תוצר נלווה של האורבניזציה ושל ההתפתחות הטכנולוגית, הולך ומוכר כמטרד סביבתי שמשפיע לרעה על בריאותו ואיכות חייו של האדם. המאמצים להפחתת מפגעי רעש מבטאים את התפישה כי זכותו של הפרט ליהנות                                   מסביבה שקטה שלא מתקיימות בה הפרעות רעש העלולות לפגוע בתפקודיו ובתחושת הרווחה שלו. מנגד, קיימת לכל אזרח זכות לחופש המעבר במרחבי האוויר.
יש, אם כן, שני אינטרסים מתנגשים:
האזרחים המתגוררים בסמוך לשדה התעופה ומושפעים מהרעש שהוא יוצר. מן הצד השני, שדות התעופה והמשתמשים בהם, דהיינו, חברות התעופה והנוסעים שלהן, חברות להובלת מטענים ולקוחותיהם, שירותי הדואר הממשלתיים והפרטיים, הצבא, אמבולנסים אוויריים וכו'.
כיצד ניתן לאזן ולהגן על האינטרסים והזכויות הלגיטימיות של שתי הקבוצות ?
חיבור זה יתאר את המאפיינים של הרעש הנגרם ממטוסים ושדות תעופה וההשפעה שיש לו על האדם. נסקור את מערכת החוקים והתקנות שמסדירה את נושא הרעש בישראל. נבחן מספר דרכים קונקרטיים לצמצום החשיפה לרעש מטוסים ונדגים באמצעותן את ניגוד האינטרסים הקיים בין ענייני איכות הסביבה לבין אינטרסים ציבוריים אחרים. ניתן דוגמאות לתביעות ופסקי דין בנושא.