קדימויות בטיפול רפואי

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2068
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

קדימויות בטיפול רפואי תוכן העניינים
· הגדרת המושג · הצגת השאלה · רקע עובדתי · מקורות ראשוניים · קדימויות בעניינים הלכתיים · קדימויות בענייני הצלת נפשות · תשובתו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין · הקרבת אחד עבור אחרים · האם חיי אדם קודמים לממון חברו?! · ביבליוגרפיה א. הגדרת המושג הצורך בהפעלת שיקולים (פרטיים או ציבוריים) על מנת להקדים טיפול באחד על פני השני, או בהקדמת היחיד על פני הרבים וכו'.
ב. הצגת השאלה במקרים רבים במהלך טיפול רפואי נוצר מצב בו יש סוג טיפול, כוח אדם, תורפה וכו' שניתן להגישם רק לחולה אחד או לקבוצה קטנה מתוך הכלל (כגון בבית-חולים-מהצורך להביא לניתוח חולה אחד כאשר יש כמה שזקוקים לו (נפוץ ביותר בהשתלות) ועד הצורך להחליט איזה חולה יישן בחדר ואיזה יישן במסדרונות. בשטח-כאשר יש אר"ן ואין מספיק כוח אדם שיגיש טיפול לכולם. בבית-יש מספר חולים בבית ויש תרופה שלא תספיק לכולם (חולי סוכרת, 2 שקיבלו התקף אסטמה ביחד ויש רק משאף אחד וכו').
דוגמא שהביאה הגמרא למקרה כזה: במצב בו יש שני אנשים שהולכים במדבר ויש מים שיספיקו רק לאחד האם בעל המים צריך להציל את עצמו או שחיי חברו קודמים?! האם סדר הקדימויות נקבע רק עפ"י המצב הרפואי או גם עפ"י יחס אישי/חברתי?: אב, אם, רופא, חייל, מחבל שהרגע התפוצץ, ערבי, אשה, גבר, תינוק בן יומו, רה"מ וכו'.