מלחמת הכוכבים של ממשלת רייגן

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3901

תקציר העבודה

האוניברסיטה העברית בירושלים הפקולטה למדעי החברה המחלקה ליחסים בינלאומיים פרויקט "מלחמת הכוכבים של ממשל רייגן"  “Nations do not distrust each other because they are armed, they are armed because they distrust each other” – Ronald Reagan תרגיל במסגרת הקורס:
יחב"ל במאה ה- 20 מבוא :
בשנת 1983 הודיע הנשיא רייגן לאומה האמריקאית בנאום דרמטי על תוכניתו להגנת האומה האמריקאית מפני שואה גרעינית. בנאום זה הבטיח רייגן "חומת מגן מפני הטילים הגרעינים כפי שגג הבית מעניק מחסה למשפחה מפני הגשם". רייגן הציע תוכנית עם רעיונות שנשמעו דמיוניים לרוב האנשים, הרעיונות כללו מראות ענקיות המיירטות בעזרת קרני לייזר טילים גרעינים מחוץ לאטמוספרה ולוויינים בעלי יכולת יירוט טילים באמצעות קליעים.
                        תוכנית זו נקראה  SDI (Strategic Defense Initiativ  ) "היוזמה הצבאית האסטרטגית" או בשמה המוכר יותר "מלחמת הכוכבים". תוכנית זו יצרה הדים רבים הן בארצות הברית והן מחוץ. בתוכנית זו הושקעו משאבים כלכליים ואנושיים רבים, ולדעת רבים אי היכולת של ברית המועצות להתמודד עם תוכנית זו הייתה אחד הזרזים להתפרקות ברית המועצות.
בעבודה זו אעסוק בשאלה  מהם הגורמים שהביאו להכרזת תוכנית שאפתנית זו מצד רייגן ?
על מנת לבחון את הגורמים שהביאו להכרזה על תוכנית זו, אציג תחילה רקע היסטורי בו אתייחס ליחסי ארצות הברית- ברית המועצות,  בזמן המלחמה הקרה ולמרוץ החימוש הגרעיני. לאחר מכן, אבחן פן ראשון בשאלת המחקר שלי, ואציג את קבוצות האינטרס כגורם בעל משמעות רבה בתהליך קבלת ההחלטות במערכת הפוליטית האמריקאית ואייחס זאת כאחת מן הסיבות להכרזת התוכנית.
                        בהמשך, אבחן פן נוסף בשאלת המחקר ואתייחס למערכת הבינלאומית, שכן, לא ניתן שלא להתייחס למערכת הפוליטית העולמית ולמאזן הכוחות שנוצר עקב המלחמה הקרה , כגורם משמעותי שהביא להכרזה על התוכנית מצד ארה"ב. בנושא זה אוסיף ואתייחס גם  לגרורות הגוש הקומוניסטי כעוד גורם משמעותי שהביא את הממשל האמריקאי להכריז על תוכנית. לבסוף אסכם את הסיבות שהביאו להכרזת התוכנית מצד ארה"ב ואסיק את מסקנותיי כסטודנט בחוג ליחב"ל.