דילמה נשית: קריירה או משפחה.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 14858
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 . מבוא
2. מעקרת בית לאישה עובדת
3 . השפעות דו כיווניות: הקריירה והמשפחה     א. אישה קרייריסטית- יחסו של בן הזוג     ב. קריירה נשית בשילוב מערכת יחסית זוגית- תרומה או הרס צפוי?     ג. קריירה נשית וחלוקת תפקידי בני הזוג- היערכות מחדש?     ד. קריירה נשים וילדים- צירוף אפשרי?     ה. קריירה ומשפחה- הצירוף המושלם?
4. השפעת העבודה על האישה 5. התייחסות החברה לאישה הקריירסטית
6 . המחשבה מאחורי הבחירה- המשפחה versus הקריירה 7. "קריירה מוגבלת"
8 . אם עובדת- הבעיות והפתרונות חוקתיים וחברתיים 9. סיכום
1 0. רשימת ביבליוגרפית מבוא
    "קריירה- 1, דרכו של אדם לקראת הצלחות חיצוניות, השגת רווחים או כבוד בפעולה מסוימת. 2, מקצוע, מעמד בעבודה" (אבן שושן, 1982).
בעלי הקריירות טוענים, כי היא שונה מעבודה רגילה בכך שהיא דורשת מעורבות גבוהה, לימוד והתפתחות מתמדת, מספקת, מלבד תגמולים כספיים, גם עניין ואתגרים. "קריירה" מייצגת סדרת עבודות בהן מתנסה אדם בחייו, ובמהלכן הוא משקף הצטיינות,  במעשיו כרוכה אחריות רבה אשר נובעת ממעמדו והתפתחותו המקצועית.     ריכטר (1992) גורסת, כי לעבודה מטרות רבות. העבודה מספקת חלק מצרכיו החברתיים של האדם בעת הוא נפגש עם בני מינו/ה ומועבר מידע ביניהם על ידי אינטראקציה מילולית ולא-מילולית. עבודתו של האחד, משקפת את מעמדו החברתי. העבודה מגבירה את ביטחונו העצמי של הפרט בשל תרומתו, כמו-כן, היא מאפשרת רגש שייכות והזדהות עם ערכי עבודתו.
הפרט מרחיב ומגבש עקרונות ודעות לגבי מגוון נושאים בהם נתקל. תוצאות הבחירה שאדם בוחר את תעסוקתו תלויה אמנם באישיותו אבל גם בהזדמנויות, במגבלות ובאילוצים הסביבתיים.     רוב האנשים חיים ב"מערכת חיים כפולה", המשלבת את תחום הבית והעבודה. כל אחד מתחומים אלה הוא עולם תובעני שיש בו מקום להעמקה, להרחבה ולהתפתחות (ריכטר, 1992). בחברה המודרנית תחומי החיים של עבודה ומשפחה מעורבים יחדיו. כל תחום מצריך השקעה, מורכבות, מאמץ והקדשה מן הפרט המצוי. גאלי-צינמון (1999) מדגישה כי תהליכי התיעוש והבירוקרטיזציה של ארגוני העבודה, לוו במשך שנים באמונה, שתחומים אלה פועלים באופן בלתי תלוי זה בזה. ראיה זו חוזקה באמצעות התפיסה החברתית המסורתית, הטוענת כי הגברים הם המפרנסים העיקריים ומטפלות משק הבית והמשפחה הן הנשים, כך שיש הפרדה מוחלטת בין התחומים. כיום המצב שונה. התיאוריה המסורתית איבדה מכוחה בתרבות המערבית. נשים מהוות פלח חשוב וגדול בשוק העבודה.     בשנים האחרונות שינויים מרחיקי לכת התרחשו לגבי הציפיות מנשים וגברים ומסגנון חייהם.
בעוד שבעבר האימהות היתה העיסוק המלא של האישה הבוגרת, אין המצב הוא כך כיום, אלא רק תוספת לתפקידיה המרובים והמגוונים. מאז שנות החמישים, התעצמה חדירת נשים למעגל התעסוקתי בישראל. שיעורן בכוח התעסוקה כמעט הוכפל  מ- 22% ב- 1954 ל- 40% בשנות ה- 80'. שני תהליכים התרחשו הקשורים בעלייה זו, האחד- רכישת השכלה והשני- ירידה בפיריון.     רעיון השוויון התעסוקתי בין המינים נתקל במהרה במחסומים ממשיים הקשורים במבנה החברתי, בהיערכות המשפחתית ובערכים אודות תפקידיה של האישה. התפיסה הביו- סוציולוגית מדגישה כי ברוב החברות האישה קשורה יותר לתפקידים ביתיים, פנים משפחתיים, ואילו הגבר פונה יותר החוצה למשימות של הגנה וחיפוש פרנסה. לפיכך, רעיון השוויון בין המינים יוצר עימות בלתי אפשרי עם השוני הביולוגי (שריפט, 1982).     המונח "קריירה" מתקשר אסוציאטיבית לעושר, ממון, מעמד, כבוד, כוח, סיפוק אישי, אושר, הצלחה, חוכמה, הישגיות. אותן תכונות ויכולות, שרוב החברה מעונינת לאחוז בהן.
להשגת הקריירה ה"נוצצת" נאלצים לבצע ויתורים אחרים בחיים. בין המתקשים בהשגת אותה "קריירה" הינם הנשים. אכן, במאה האחרונה חלו תמורות רבות בניסיון להגיע למטרה המיוחלת, יצירת שיוויון הזדמנויות בעבודה בין המינים. למרות זאת, ארוכה היא הדרך להשגת המטרה במלואה.     השאלה המובילה במהלך עבודה זו היא, האם למרות הקדמה החברתית והמשפטית, נשים נאלצות להתמודד עם הדילמה בין בחירה בקריירה לבין השקעה במשפחה?. פרישת דילמה זו לאורך עבודה סמינריונית זו מטרתה לתאר את מורכבותה והקושי במציאת פתרונות. אנסה להציג את החסמים, בעיות, דילמות, יתרונות, השלכות  הדילמה על חיי האישה, האם העובדת ועל הסביבה המעורבת.