טיפוח מושגי יחס באמצעות מוטוריקה גסה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7498
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
"התנועה אצל האדם מתחילה עוד בטרם צאתו לאוויר העולם וממשיכה כל ימי חייו. מיד עם היוולדו מגלה התינוק רצון ללמוד והוא מיטיב לעשות זאת כשהוא פועל.
בעזרת תנועות מוטוריות חוקר התינוק את עולמו החדש ומגלה אותו. הוא לומד להכיר את סביבתו על ידי מגע וזחילה ואחר כך על ידי הליכה וריצה. תוך כדי גילוי מקומות חדשים הוא מכיר צורות, גדלים, צבעים וכ'ו. יתר על כן, התנועה והמשחק משמשים לילד אמצעי תקשורת עם הסובב אותו ובעזרתם הוא לומד להתמודד עם הסביבה. ההתנסות התנועתית מוסיפה ממד של תחושה ומגע לרעיונות, למילים ולסמלים ועל כן מגבירה את ההתפתחות הקוגנטיבית."  (זיפר שושנה,1994 מתנועע ומשחק שמח ולומד) הגן אשר אני מתנסה בו הינו גן של ילדים צעירים, גילאי הילדים נע בין שנתיים לארבע, על כן בחרתי לעסוק בנושא זה : "טיפוח מושגי יחס באמצעות מוטוריקה גסה (תנועה)." בחרתי בנושא זה מכמה וכמה סיבות:

1 .         בחירתי בנושא זה נבעה מהחשיבות הרבה של הנושא לילדים בגיל-הרך.
מוטוריקה גסה ומושגי יחס, הינם היסודות הבסיסיים שלהם זקוק הילד בשנים         הראשונות של התפתחותו המוטורית.
·                    בגיל הרך מתחיל הילד לעצב ולייצב את גופו, על-כן כאן למעשה אנו המחנכים צריכים להתערב ועזרתנו דרושה לשם הכוונה הנחיה עזרה ועוד.
·                    לפי דעתי, פעילות גופנית הינה פעילות מאוד חשובה ותורמת לילדים בגיל ·                    הרך, פעילויות בתחום זה תורמות להם בפיתוח שרירי הגפיים וחיזוקם, בפיתוח יציבות הגוף במרחב פיתוח ההבנה בין יחסים במרחב ופיתוח המוטוריקה הגסה והעדינה.
·                    התנועה המוטורית היא אחת האמצעים החשובים ביותר לחינוכו ולפיתוחו של הילד.
*כמו כן, הגיל הצעיר של הילדים ודרישותיהם הגופניות, הינם הבסיס העיקרי לבחירתי בנושא זה, אני מקווה מאוד שאוכל לעזור ולתרום לילדים הצעירים כפי שאני רוצה ודורשת מעצמי ולפי צורכיהם.

2 .                  סיבה נוספת לבחירתי בנושא זה הינה , אהבתי הרבה לנושא התנועה, מאז ילדותי עסקתי בפעילות בתנועה, החל מהתעמלות קרקע וכלה בחוגי ג'אז, ג'ודו ועוד.
כיוון שאני יודעת עד כמה חשובה ההתפתחות המוטורית של הילד ועד כמה אני יכולה לתרום ולעזור בחרתי בנושא זה.
חשוב לי מאוד שילדים בגיל הרך ידעו ויבינו את משמעות מושגי היחס כיוון שבמהלך התנסותי בגן זה, נוכחתי לדעת כי הידע שלהם לגבי מושגי היחס הינו מועט מאוד, אין הם מבינים מה המשמעות של מעל-מתחת, קדימה-אחורה, צדדים כיוונים ועוד.
כמו כן חשוב היה לי להתנסות בבנית תוכנית התערבות בגן הילדים ובהוצאתה לפועל.

3 .                  סיבה נוספת לבחירתי הינה צרכי המערכת כאשר קראתי בתכנית הלימודים ,אשר מחייבת לעבוד על נושא התנועה את הנחות היסוד  נוכחתי לדעת למעשה שבעזרת התנועה אפשר ללמד את הילדים רבות , גם בתחום הרגשי וגם בתחום הקוגנטיבי, על –כן בחרתי בנושא זה אשר דרכו אוכל לפתח לא רק את הצד המוטורי אלא גם הרגשי והקוגנטיבי, על-ידי לימוד מושגי היחס יוכל הילד להתמצא במרחב לתקשר עם סביבתו ולפתח כישורים נוספים.
* יש לציין כי מושגי היחס הינם נושא רחב ביותר, על-כן בחרתי להתמקד ב3-  מושגים בלבד: מעל-מתחת, על-מעל קרוב-רחוק, לפתחם וללמדם ברמות קושי שונות.