האקספרסיוניזם המופשט בארה"ב (40'- 60')

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2724
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

אקספרסיוניזם מופשט מבוא האמנות בעידן המודרני מאופיינת ביחסים השלובים שהיא מקיימת לכל אורך התפתחותה של החברה המודרנית במאה ה-18. דיון על הפוטנציאל הממשי של האמנות להשפיע על האדם, הוא אומנם דיון עתיק, שכן האמנות שימשה גם בהיסטוריה המוקדמת לעידן המודרניות, מקור השראה והשתאות לאדם. אך מאחר וחקר החברה הופך להיות דיסציפלינה עצמאית רק עם הפרדתו ממדעי המדינה המסורתיים, יפתח הצוהר לפרשנויות אלטרנטיביות למושג חברה ולמבנה שבה, וניתן יהיה להתחיל לדבר על מהותם של קשרי הגומלין בן האמנות החברה והפוליטיקה רק בראשית המאה ה-20 .
המאה ה-20 , תקופה רצופה בשינויים מהותיים באופניי קיומו של האדם, תקופה בה החברה האנושית עוברת תלתלה. עם חדירתה של הלאומיות לבסיס התודעה הקיבוצי, ובצרוף שתי מלחמות עולם ומלחמת אזרחים אחת עקובה מדם (ספרד) שהדגימו את יכולתה הטכנולוגית של האנושות המודרנית למימוש פוטנציאל הזוועה הגלום בה, השפיעו מאוד על אופי אמנות התקופה. בנוסף, עם המצאת הצילום כבר לא היה צורך בניסיונותיהם הממיטים והבלתי פוסקים של האומנים להגיע ליצירת האמנות המושלמת, זו שמחקה בדייקנות את הטבע הוויזואלי-ריאלי משום שאותה כבר מביא הצילום. לכן דרשו האמנים המודרניים מעצמם, לחפש אחר דרכים אחרות לתאר את הטבע והחומר. באמנות של המאה ה-20, כבר הייתה ברורה הפרספקטיבה והטכניקות המדעיות שיפרו את עוצמת האשליה, במקביל להשלמת המאמץ החקייני, האמנות הגיעה למסקנה כי אין ביכולתו של הציור הריאליסטי – פיגורטיבי, לעמוד על כל האספקטים השונים של הקיים במציאות, לא זאת בלבד, ההתפתחויות בתחום הפסיכולוגיה והתפתחות המחשבה בדבר קיומו של היחיד, ועולמו הפנימי של האדם האינדיבידואל הפך מימד חדש ונושא שכלל לא ניתן לו, עד אז  ביטוי באמנות המודרנית.
זהו למעשה הרקע אשר סיפק עבור האקספרסיוניזם המופשט את הנושא ואת האופן בו תעשה התצוגה, האקספרסיוניזם המופשט פרח בעיקר בארה"ב ובדיוק בתקופה שהמרכז האמנותי של העולם עובר מפריז לניו-יורק, גם לגורם זה כפי שאציג, ניכרת השפעה על זרם האקספרסיוניזם המופשט.