ציונות ומשיחיות

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8702
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

בחלק הראשון של העבודה אנסה לתאר את הקשר הבל ינתק שבין התפיסה הגאולית של העם והאומה ובין הגאולה הממשית של ארץ, ארץ ישראל.
כאשר במרכז הרעיון המשיחי עומדים ברית הייעוד שמקורה בהבטחה של אלוהים לאברהם :"ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמור לזרעך נתתי את הארץ הזאת" (בראשית טו, 18), ובהמשך תתברר ברית זו כמאחדת את ההיבט התיאולוגי  עם ההיבט ההיסטורי למכלול היוצר השקפה מבנית וממשית לאופן גאולת הארץ והאומה, זוהי ברית הגורל. בהמשך, אתאר ואטען כי רובה של הדתיות היהודית לא מקיימת הפרדה בין הגאולה הרוחנית ובין גאולת הארץ בפרשנות הגשמית שלה ויישנן אף קבוצות וזרמים שרואים בגאולת הארץ הגשמית הכוללת בין היתר הקמת מוסדות כדוגמת הסנהדרין כשלב מקדים לגאולת האומה(אתחלתא דגאולה), אולם לצידן קיימות קבוצות אשר מקיימות הפרדה בין הגאולה השמימית לבין גאולה גשמית.
מכאן ועוד, התפיסה הדתית כלפי המדינה היא תפיסה המשלבת את ההשתלשלות הנסיבתיות של ההיסטוריה להכרח תיאולוגי בדרך לגאולה השלמה, תפיסה זו רואה במדינה את כלי הקיבול או השרת לאותה גאולה. אנסה להצביע על המשמעות של תפיסה זו בהקשר של ריבונות חילונית בעלת ערכים דמוקרטיים.
בחלק השני, אתאר את מעשה אי הציות כתופעה שאיננה ספוראדית אלא כשלשלת של פעולות בעלת עקרונות מסורתיים שמקורם בתרבות העתיקה של היהדות, כמו גם בנרטיב המקראי. המקור הנוסף שלעיתים גם נבדל מהמסורת הוא המקור ההלכתי, המקור ההלכתי זהו המקור הכתוב דרכו נוצרת הפרשנויות הרבניות לאי הציות למרד ולשימוש באלימות כלפי ממשלים יהודיים. השאלה בדבר אי ציות היא שאלה קשה ולא חד משמעית גם במישור התיאולוגי לפיכך בחלק הזה אפרט מקורות הלכתיים שדרכם מושגת הפרשנות המקבלת אי ציות ומהם התנאים בהם ניתן יהיה לפעול אף באלימות. בחלק השלישי אתייחס בחיבור ישיר מהחלק הקודם לאי ציות, מרד ואלימות בהקשר הקונקרטי של המציאות הפוליטית ערב ישום תוכנית ההינתקות, אנסה לסרטט קו בין קריאות קונקרטיות של רבנים לאי ציות  לבין הצדקות עקרוניות בנוגע לפינוי שטחי אדמה וגרוש יהודים, אבחן את המעשה בהקשר של האמונה הנבואית בגאולה כיצד היא נפגעת כתוצאה מההינתקות  וכיצד מקבל הממד התיאולוגי הקשר פוליטי וציווי מעשה, מהם בכל זאת גבולות המותר והאסור על פי ההלכה בנוגע לאי ציות.
אנסה לפרוס את קשת הטענות של הרבנים המרכזיים בנושא ההתנתקות ואנסה למיין את הטענות על פי מקור ההשקפות.