מנהיגות וניהול בקרב נשים וגברים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9561
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

עד לפני כמה עשרות בודדות של שנים נראה היה תמוה כי ידורו בכפיפה אחת שני נושאים כמו נשים ומנהיגות. אולם, התמורות של המאה ה-20 ובייחוד של השנים האחרונות שבהם, הובילו לשינוי משמעותי בתפיסה זו, והיום יותר מתמיד נראה כי יהיה לגיטימי לצפות כי אישה תנהל ארגון, אולם עדיין נראה זה תמוה כי הלה תעמוד בראשה של מדינה.
העשורים האחרונים ידעו תהפוכות מחשבתיות ותפיסתיות רבות שעוגנו במאבקים ציבוריים ובקול זעקה של אוכלוסיות וקבוצות שבמשך שנים, בשם אידיאולוגיות כאלו ואחרות, נדחקו לשוליה של החברה, של הקונסנזוס ושל העשייה החברתית והפוליטית. נשים, כמו מיעוטים אתניים אחרים, במשך מאות שנים נחשבו ל"אחר". על מהות היחסים בין גברים ונשים בתקופתנו אנו ובתקופות אחרות ניתן ללמוד מן השיח הפמיניסטי העושה שימוש רב במונח מיגדר. מיגדר, הבנייה חברתית של תפקידי מין, מהווה פרמטר מהותי בעיניהן של הפמיניסטיות כמי שמסוגל להבנות את החברה מבחינה מעמדית ומסוגל ליצור אי שוויון ניכר. Mackinnon ( 1989) ופמיניסטיות אחרות סוברות כי למעשה כל השתייכות לקבוצת זהות מסוימת הינה משמעותית בנושא אי השוויון החברתי. בעיית אי השוויון כשלעצמה, משקפת את המאבק על הכוח והשליטה וכמו גם את היחסים שבין בעליו והכפיפים לו, בעלי הכוח בחברה זו, שזכתה לכינוי – פטריארכית, הם המין הגברי בעוד שהנשים הן הכפיפות לו ולמחזיקים בו. המין הגברי ממסד את כוחו ושליטתו בחברה דרך מערכות לשוניות, תרבותיות ואחרות ומדיר את המין הנשי ממרכז השליטה דרך תהליך של רציונליזציה המתיימרת להסביר "מדעית או "ביולוגית" את נחיתותן, תוך שימוש באידיאולוגיות שונות.  המין הגברי יוצר הגמוניה תרבותית הכופה עצמה על המין הנשי המתויג כ"אחר". תופעה זו היא אוניברסאלית על ציר של רוחב (בין תרבותי) וציר של אורך (לאורך זמן). החברה המודרנית, המתיימרת להיות זו שהשילה מעליה את האמונות הקדומות בהן החזיקו אנשי ימי הביניים והונחו על ידם, למעשה משמרת את אותן דעות ועמדות אולם עוטפת אותן במסווה. ההפליה על רקע מיני וההבניה החברתית הדיפרנציאלית של המינים מתקיימת גם בימינו אנו.
הבדלים בין גברים ונשים כרוכים בתפיסה משמעותית שונה לגבי מידת המסוגלות של כל אחד מהמינים לבצע סוגים שונים של תפקידים. מנהיגות וניהול, הם אולי הזירות המרכזיות עליהם ניטש המאבק בין גברים ונשים. העבודה שלפנינו מבקשת לבחון נשים וגברים בעולם המנהיגות, לא מבחינת המסוגלות, אלא מבחינת האופי והסגנון הייחודי לכל אחד מהם.
הכבירה לעשות התקופה הפוסט-מודרנית בטשטשה הגדרות והכרעות חד משמעיות, ולכן לא נראה כי ניתן לומר על סוג מנהיגות אחד, או על בעל מין מסוים כמתאימים לעולם המנהיגות בעוד השני אינו. אי לכך, מטרת העבודה תהיה לתאר כיצד נשים וגברים מנהלים ומנהיגים את הכפיפים להם ולעמוד על טיב השוני או הדמיון ביניהם תוך כדי התייחסות למנהל הכללי, ולמנהל החינוכי בפרט.