דו קרב היינריך קלייסט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 1873

תקציר העבודה

דו קרב – היינריך קלסט תקציר היצירה "דו-קרב" בנויה משני סיפורים שהקשר התמטי או התוכני ביניהם קלוש פרט לדמות הגיבור הראשי , הגראף יעקב אדום הזקן , המקשר בין חלקי היצירה כאשר הקשר בין שאר דמויות המשנה הוא קשר מוסרי , מטפורי ורוחני אך , אין כל קשר ביניהן לעיצוב דמות היצירה . דמותו השולית של הדוכס שנרצח בידי אחיו הגראף יעקב אדום הזקן כפי שיתברר בעלילת הסיפור הפנימי , תכונותיו של הגראף האמיתיות מול אלו שהציג עם אובדן הדוכסות לאחר רצח אחיו ועליית הדוכסית לשלטון כאפוטרופסית של האלוף פיליפ , לאורך כל היצירה תוצג דמותו של הגראף בניגודיות של תכונות הנראות למקורביו כפי שהוא : הולל , גס רוח , נהנתן לעומת תכונותיו בבית המשפט שבו הוא מאמין בכל נפשו ומאודו כי אכן בילה את ליל רמיגוס הקדוש עם הגברת ליטייגארדה ומכאן ה"אליבי" מדוע לא יכול היה לרצוח את אחיו .
דמותה של הדוכסית שעלתה לשלטון לאחר רצח בעלה היא המניע לעלילת הדו קרב . אפשר לראות את מורכבות היצירה והמבנה הניגודי שלה גם באמצעות הכותרת , ישירה ומאפיינת את לב היצירה – דו קרב , על תומתה וכבודה של אשה שהוטחו בה האשמות שווא . אך הדו קרב הזה הוא איננו מאבק בין שני גברים על ליבה של אשה אלא הכרעה אלוהית שמי שיישאר בחיים הוא הצודק וזה שימות הוא המשקר . כלומר , המחבר משתמש באקט הדו קרב כדי לפענח את העלילה – מיד דובר אמת ? הגראף יעקב אדום הזקן או הגב' ליטייגארדה ? המרחב התרבותי והגיאוגרפי של היצירה דומה לגבי כל הדמויות והן כולן פרי החינוך והתרבות של עולם האצילים והרוזנים ממנו צמחו . יחד עם זאת , כל דמות נעה במרחב מוסרי נפשי שונה ובונה את עולמה האישי בצורה שונה התרחשות האירועים היא בעיקר במרחב המוסרי רוחני נפשי של הגיבורים הטובים האדון והגברת ואלו המרחב הפיסי מצומצם ועיקרו בבית המשפט ובשטח הדו קרב . שטחים פיסיים פתוחים מול צמצום נפשי רגשי המגדיר באופן ברור את התחושות של האומללות העמוקה וחוסר האונים של הגב' ליטייגארדה להוכיח את חפותה מול הכוח הפיסי של יושבי בית המשפט והגברים הנלחמים על צדק ומוסר שיוכח על ידי אלוהים . מושג הכבוד החוזר ביצירה כמוטיב ומהווה ניגוד להתנהגות אלו המדברים בשמו ומתנהגים לפי הקודים המוסריים של אותה תקופה ומושג זה מתמצה יותר מכל בדמותו של הגראף יעקב האדום  המדבר על כבודו שנרמס לעומת כבודה של גב' ליטייגארדה שאכן נרמס אך היא מחפשת את הצדק פתיחה וסיום מעגלי מסוג זה מכווץ את העלילה וממקד אותה בנושאים המשמעותיים של היצירה : אמת וצדק , צדק ארצי ואלוהי , טוב רע , כבוד ונאמנות , תככים ומדנים .