ראורגניזציה בארגון

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4854
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא
בעולם שבו אנו חיים כיום, תחת שינויים המתרחשים בקצב מהיר, ולאור הטכנולוגיה המודרנית הקיימת והמתפתחת, הופכת היכולת להתחדש ולהשתנות במהירות, לתכונה קריטית. בעולם שכזה, בנייתם של ארגונים בעלי יכולת פעולה גמישה וכושר עמידות בתנאים קשים הופכת להיות האתגר המרכזי של מנהלים.
לא עוד עיסוק בשינוי של צעד אחר צעד, לא עוד התמודדות מתישה עם ועדים ועובדים על כל שינוי פעוט, לא עוד שינוי ומנוחה. כל אלו לא יתאימו בעתיד. העולם העסקי העתידי ידרוש את בנייתן של מערכות ארגוניות שטוחות, גמישות ודינמיות שחדשנות ושינוי הן דרך חיים עבורן.   כל ארגון הוא מערכת דינמית אשר מקיימת יחסי גומלין עם סביבתה. דינמיות בהכרח יוצרת שינויים, היכולים לנבוע משלושת מקורות:
מחוץ לארגון או מתוך הארגון או שהשינוי נמצא בעצם טבעם של ארגונים. בדרך כלל ינבע השינוי מהשפעות הדדיות ומשולבות של כל המקורות הללו.
בסביבה המשתנה במהירות ובעולם פתוח שכולם שותפים בו נוצרות תופעות חדשות:
1.      אי-ודאות והפתעה – שינויים רבים אינם צפויים ומתרחשים בפתאומיות, וגם תוספת של ידע על הסביבה אינה מבטיחה תמיד יכולת לנבא את העתיד. המצב של אי-ודאות נעשה מצב קבוע, האי-ודאות הופכת לוודאית, והשאלה הקריטית היא כיצד לבנות ארגונים עמידים בפני אי-ודאות והפתעות.
2.      מורכבות גדלה והולכת של מערכות ותהליכים – המורכבות הגוברת בחיינו יוצרת איכויות חדשות ומדרבנת חדשנות בתחום מערכות שליטה ובקרה, אשר מטרתן למנוע קריסת מערכות בשל עודף מורכבות וחוסר יכולת לשלוט עליהן. בפועל, פעולות אלו רק מגבירות את המורכבות, שכן כל יחידה מתחילה שוב בתהליך של צמיחה ומורכבות. ניהול ארגונים בתנאי מורכבות דורש חשיבה מחודשת על ניהול, ארגון ושינוי.
3.      קצב השינויים מהיר והיקפם ועוצמתם גדלים כל הזמן – השינויים יוצרים איכויות חדשות ומשפיעים על השינוי עצמו.
4.      העולם העסקי אף הוא משתנה במהירות – יותר ויותר שחקנים נכנסים למשחק.
לאור השינויים הרבים המתרחשים בעולם בו אנו חיים, ארגונים שלא יסתגלו לקצב המהיר של השינויים לא ישרדו. שם המשחק הוא יכולת חדשנות והשתנות מהירים. התקופה שבה יכלו ארגונים לערוך שינוי מסוים ולהימנע מלבצע לאחר מכן עוד שינויים למשך תקופה ארוכה, או להחדיר שינוי בשלבים איטיים, עברה מן העולם. צורת התארגנות ותרבות ארגונית המאפשרות השתנות מהירה, יכולת פענוח מעמיקה של מגמות, של איומים ושל הזדמנויות שמזמנת הסביבה – כל אלה חיוניים להישרדותם של ארגונים בסביבה העתידית. ארגון לא יוכל לשרוד בטווח הארוך רק אם תהייה הלימה בין מבנהו ואופן תפקודו, ובין תנאי הסביבה שבה הוא פועל. כל ארגון באשר הוא חייב להתאים את עצמו לתנאי הסביבה, מאחר והתאמה זו חיונית להצלחתו(לוי, 2000  ;סמואל, 1996).
עבודה זו שמה לה לדגש להתמקד בחשיבותם של השינויים במסגרתם של הארגונים, וליתר דיוק, בסוג שינוי רחב ומקיף ביותר, הראורגניזציה. תהליך הראורגניזציה הוא תהליך של שינוי מקיף מאוד וכולל במסגרתם של ארגונים, והוא נחשב לבעל חשיבות רבה לצורך הישרדותם, הצלחתם ומידת תפקודם של הארגונים, בתנאי סביבה דינמית ורבת שינויים.  עבודה זו תהייה בנויה ממספר שלבים וזאת על מנת להבין את מידת חשיבותו של תהליך הראורגניזציה לארגונים השונים. בשלב הראשון יינתנו מספר הגדרות למושג ראורגניזציה על מנת להבין במה מדובר כשמתכוונים לתהליך של ראורגניזציה. לאחר השלב הראשון יינתנו הסברים בנוגע לסיבות המניעות ומאלצות ארגונים לביצוע ראורגניזציה, והקשיים הרבים שעומדים בפניהם בדרך לביצועה. השלב האחרון יצביע על אותן דרכים ושיטות שבהן נוקטים ארגונים על מנת להוציא לפועל את תהליך הראורגניזציה.