האם קיים קשר בין שחיקת עובדים לכוונות עזיבה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 12217

תקציר העבודה

1 .
מבוא
1.1
הצגת הארגון סלקום ישראל בע"מ הינה החברה המובילה בענף התקשורת הסלולארית בישראל ומהווה כ 34% מנתח השוק ובו כ 2,500,000 לקוחות.
החברה מחזיקה תחתיה כ 2,900 עובדים וייעודה הוא להמשיך להיות החברה המובילה בישראל לשירותי תקשורת מתקדמת ואיכותית אשר תבטיח את מילוי צרכי לקוחותיה.
סלקום רוצה שעובדיה יהיו מתוחכמים, מפתיעים, יצירתיים, מלהיבים, נכונים לקחת סיכונים ולעשות הכול בדרך פשוטה, קלה וישירה תוך העצמת כוחם של העובדים הבאים במגע עם הלקוחות.

1 .1.1 הצגת הבעיה בארגון על אף שחברת סלקום הנה החברה המובילה בשוק בתחום הטלפונים הסלולאריים, מסתמנת בעיה בעלייה של כמות העובדים העוזבים את החברה.
גורמים רבים משפיעים על כוונות עזיבה של עובדים, כגון: שכר, חוסר האצלת סמכויות, חוסר קידום, יחס מהממונים, חוסר הדרכות. מתוך ניסיוני כעובד בחברה זו, נבחרו שני משתנים עיקריים העשויים להיות קשורים לכוונות עזיבה: שביעות רצון עובדים ושחיקת עובדים. החוקר בחר בעיה זו, על מנת לנסות ולהתאים אסטרטגיה נכונה להצלחת הארגון בטווח הארוך.
איתור סיבות עזיבת עובדים עשויות לאפשר לחברה להתמקד ולשפר את אותם ההיבטים המניעים את עובדיה לעזוב.

1 .1.2 הבעיה העסקית עזיבת עובדים פוגעת ברווחיות החברה. הנזק בשל כך, לחברה, הנו גדול מאוד מכיוון שהחברה נאלצת להשקיע משאבים כספיים רבים לגיוס עובדים חדשים והכשרתם כתחליף לאלו שעזבו.
עלויות הגיוס הם רבות: מיון המועמדים ובחירתם ע"י חברת השמה חיצונית, הכשרתם לתפקיד שכוללת הדרכות ע"י מדריכים חיצוניים, הסעות והסעדה.
בנוסף, תפקודו של עובד חדש אינו עולה בקנה אחד עם תפקודו של עובד מנוסה בשל חוסר ניסיונו המקצועי, דבר המשפיע ישירות על תפקודה ושירותה של חברת סלקום.
תרשים 1 : מספר העובדים העוזבים בין השנים 2002-2004

1 .2 מטרות המחקר וחשיבותן
1 .2.1 מטרות אקדמיות מטרת המחקר לבדוק:
1. האם קיים קשר בין שחיקת עובדים לכוונות עזיבה?
2. האם קיים קשר בין שביעות רצון לכוונות עזיבה?
3. האם קיים קשר בין שחיקת עובדים לשביעות רצון?
זיהוי קשרים בין שחיקת עובדים ושביעות רצון לכוונות עזיבה יסייע לחברות רבות לגלות מהם הגורמים הקשורים לכוונות עזיבה ובהתאם לכך למקד את החברה.
אחוז גדול מרווחי החברה מתקבל מרמת השירות שהעובדים נותנים ללקוחות. על מנת לשמר את הקיים ולהגדיל את נתחי הרווח של החברה, על החברה לדאוג לשביעות רצונו של העובד ולתת מענה לציפיותיו.

1 .2.2 מטרות יישומיות בעבודה זו נבדק הקשר בין שביעות רצון העובד ובין שחיקה לבין כוונות עזיבה של העובד. המטרה היא  שהארגון יוכל ללמוד כיצד להתנהג מול העובדים בכדי ששביעות רצונם תהיה גבוה וכך תמנע  שחיקה של העובד אשר תגרום לפגיעה בתפוקה שלו לטובת החברה מצב שמוביל בסופו של דבר לכוונות עזיבה ואף לעזיבה של העובד את מקום עבודתו וזאת לאחר השקעה גבוהה של הארגון בקורסים והכשרה של העובד כך שיוכל לבצע את משימתו וכל זה בזמן קצר מאוד.
מתוצאות המחקר, תסיק חברת סלקום מסקנות להתייעלות ושיפור תהליכים לצמצום ומניעת עזיבה של עובדים, שימור עובדים, דבר אשר יביא לצמצום הוצאות (גיוס עובדים חדשים) ועלייה בהכנסות. חברת סלקום תוכל להשתמש בתוצאות המחקר בשני כיוונים מרכזיים:
זיהוי הקשר בין שחיקת עובדים לכוונות עזיבה בסניף.
זיהוי הקשר בין שביעות רצון העובדים לכוונות עזיבה בסניף.
כיוונים אלו יתנו לחברה מענה על דרכים לשמירה על נאמנות לקוחות לחברה. מטרתו היישומית של מחקר זה, בראש ובראשונה, היא ליצור מודעות גבוהה בנושא שביעות רצון בעבודה ושחיקת עובדים בקרב מנהלי הארגון, על מנת שיתייחסו בכובד ראש לגורמים אלו, אשר יבדקו במחקר זה, האם הם משפיעים על כוונות עזיבה של העובדים בארגון, בשל העובדה כי קיימת תחלופת עובדים בחברה.
באם תאוששנה השערות המחקר, הרי שניתן יהיה להמליץ לחברה ליצור אפשרויות קידום לעובדיה באזור הצפון, טיולי גיבוש לעובדים, ערבי צוות וסניף, עדכוני שכר (שלא היו בחברה מזה כשנתיים), שיחות משוב מנהל-עובד אחת לחודש ולא אחת לחצי שנה כפי שמתבצע כיום, שיתוף עובדים בקבלת החלטות והאצלת סמכויות לעובדים., הדרכות והשתלמויות לעובדים.
הנחת היסוד של המחקר היא , כי לשם הקטנת שחיקת העובדים וכוונות העזיבה שלהם בסניף הנבדק, יש צורך בהגדלת ההשקעה בשביעות רצונו של העובד על ידי כך שהתפקיד יספק את רצונו של העובד בשילוב מספר תפקידים נוספים ללא יעדים קבועים גמישות כלפי העובד בונוסים ואפשרויות קידום לעובדים בנוסף יש לגרום לעובד להרגיש שייך לארגון ולתת לו להרגיש כחלק חשוב מהמערכת ונחוץ. שביעות רצון עובדים הנה קריטית להגדלת האפקטיביות של כל ארגון מודרני. על מנת לטפח את שביעות רצונם של העובדים, יש לנקוט בפעילות לשיפור השירות בתוך הארגון. פעולות אילו דורשות מאמץ ארגוני רב והשקעת משאבים ארגוניים רבים. לכן, על מנת להשכיל בהשקעה ארגונית רבה זו, רצוי למדוד באופן חכם את צרכי העובדים ולהתאים את פעולות שיפור השירות בארגון על פי העדפותיהם.