ניהול בהקשר אירופאי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6520

תקציר העבודה

תוכן עניינים
 תקציר מנהלים.. 3
מבוא. 4
 הקדמה. 4
 חשיבות הנושא הנבדק. 5
 חשיבות ההסכמים שיש לישראל עם האיחוד האירופאי 5-6
  רקע על חברות  . 7-8
 שוק הצמיגים בישראל. 9-10  פילוח צרכנים.. 11
 הסביבה התחרותית (מודל 5 הכוחות) 12
 ניתוח הסביבה PEST.. 13
שוק הצמיגים באירופה.. 14
פילוח צרכנים.. 17
הסביבה תחרותית (מודל 5 הכוחות) 15
 ניתוח הסביבה PEST.. 16
ניתוח SWOT "CONTINENTAL". 17-18
חלופות אסטרטגיות לפירמה אירופאית. 19
המלצה על חלופה הנבחרת. 20 ניתוח SWOT "אליאנס".. 21
חלופות אסטרטגיות לפירמה ישראלית. 22
המלצה על חלופה הנבחרת. 23
 סיכום ומסקנות. 24
    ביבליוגרפיה.
5     נספחים.. 26
1 .תקציר מנהלים העבודה עוסקת בניהול בינלאומי כשהאזור הנבחר הינו האיחוד האירופאי וענף הצמיגים  באזור זה.
מטרת העבודה להבין את המסגרת והעקרונות של האיחוד האירופאי מנישת הניהול תוך זיהוי וניתוח השפעתם של היבטי הסביבות העסקיות, על המהנהלים ברחבי מדינות אירופי והצעת פתרון יעיל לאתגרי הניהול בשוק זה.
בעבודה תיערך השוואה בין השוק הישראלי לשוק האיחוד האירופאי ובחינת כדאיות ואסטרטגיות לחדירת האחת לשוק של השנייה.
 האיחוד האירופאי כגוף שמעמדו והשפעתו בתחומים רבים ברחבי העולם הולכים ומתחזקים והשפעותיו הרבות על כלכלת ישראל, הינו בעל חשיבות רבה, במיוחד בדרכו להפוך למעצמה הכלכלית- מדינית- פוליטית הגדולה בעולם.
מבוא
קישור הנושא להיבטים תיאורטיים בעבודה זו הוטל עלי, במסגרת תפקדי כעוזר למנכ"ל בחברת המייצרת צמיגים , להכין דו"ח רשמי למועצת המנהלים.  דו"ח זה נתבקש בעקבות זה שחברת Continental יצרנית ומשווקת צמיגים  גדולה מגרמניה, חדרה לשוק בישראל. נתבקשתי לבחון את ההיבטים הכרוכים  בפירמה האירופאית  ואת השפעת על פירמה ישראלית אתייחס להיבטים הבאים:
·        מאפייני האיחוד האירופי – היבטים חוקיים, כלכליים, פוליטיים, שיווקיים ופיננסיים , עפ"י מודל P.E.S.T.E.L. .
·        תעשיית הצמיגים  בישראל, תוך שימת דגש על חברת אליאנס , כמו גם על תעשיית הצמיגים באיחוד האירופי בכלל .  הסביבה החיצונית והפנימית של שתי הפירמות ינותחו עפ"י מודל – S.W.O.T.. ·        בחינת האלטרנטיבות השונות העומדות בפני החברה הישראלית על מנת  להגן ולשמור מובילתה  בנתח שוק הצמיגים בישראל , תוך התייחסות להזדמנויות ולאיומים השונים ·        כיוונים צפויים להתפתחויות עתידיות של יחסי ישראל עם האיחוד האירופי בכלל ובחינת  אסטרטגיות פעולה לשתי הפירמות בפרט.

2 . הקדמה השפעתו של האיחוד האירופאי על סוגיות עולמיות גוברת בהתמדה. תהליך האינטגרציה, השקת היורו והפיתוח המתמשך של מדיניות חוץ ובטחון מתמשכת מעניקים לאיחוד האירופאי מעמד דיפלומטי ומדיני המתואם עם עוצמתו הכלכלית והמסחרית, אשר אינה נתונה בספק.
עד לפני כ- 50 שנה מדינות אירופה המערבית לא חיו בשלום. מאות שנים לחמו אלה באלה עמי אירופה, גבולות המדינות השתנו לעיתים קרובות ומריבות ותככים אפיינו את היבשת, כששיאה של מערכת היחסים העכורה בין מדינות אירופה היה בשתי מלחמות העולם שהתנהלו במאה הקודמת.
מלחמת העולם ה- II שינתה את תמונת העולם כשבעקבותיה שתי המעצמות הגדולות, ארה"ב ובריה"מ, עמדו זו כנגד וזו ואירופה בתווך.
המלחמה הזו הפכה את ארה"ב לכוח העולמי הכלכלי והמדיני החזק ביותר, לעומת זאת, מדינות אירופה נחרבו, רוב התשתיות הכליות נהרסו, גבולות המדינות השתנו וכתוצאה מכך מדינות אירופה הפכו לגורם כלכלי קטן אל מול הענק הכלכלי, ארצות- הברית.
על רקע המצב הזה התרחש תהליך איגודן של מדינות מערב אירופה שהחל ב- 1950 ונמשך עד עצם היום הזה, כשכיום 15 מדינות חברות באיחוד האירופאי ובכוונתו להתרחב ל- 27 מדינות.
מדינות אירופה ראו באיחוד דרך להגשמת מטרות רבות מבחינה כלכלית (התאוששות הכלכלה והיווצרות כוח כלכלי גדול מול המעצמות) ומבחינה פוליטית- מדינית (פיוס בין מדינות אירופה).
הקמת האיחוד האירופאי הציבה למדינות אירופה אתגר חדש: ניהול ישות מדינית- כלכלית- חברתית גדולה ומורכבת תוך מתן זכות ביטוי לכל אחת מהמדינות המרכיבות ישות זו.