סמינריון - דמותו של שמשון ויחסיו עם נשים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4599
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

ראשי פרקים מבוא -.2
– 4
הנשים הזרות בסיפורי שמשון -.5
האישה מתמנה –..6
נישואי שמשון ותוצאותיהם –7

4 .
1. משתה הנישואין –…7 – 8
4 .
2. עוד על החידה .
8 – 9
5. הזונה מעזה -10
6 .  שמשון ודלילה -..11
– 12
7.
סיכום –.13

8 .
ביבליוגרפיה —
14 – 15

1 .      מבוא
במשך כל תקופת השופטים לא היה אדם שכל כך התאים לתפקיד המנהיג- השופט המושיע את ישראל- כמו שמשון. אפשר לומר ששמשון נולד לתפקיד- היו לו כל התכונות הנחוצות למנהיג- מושיע, גם מבחינת איכויותיו הפיזיות, אבל אולי יותר- מבחינת איכויותיו הספרותיות! שמשון הוא דמות אגדית – מיתולוגית בכל מובן.
הוא נולד לאשה עקרה, ועל הולדתו בישר מלאך, כמו בסיפור הולדת יצחק. המלאך הסביר את תכונותיו המיוחדות להוריו, והוא נולד נזיר לה'- ממש כמו שמואל. כוחו של שמשון ניכר כבר בצעירותו כשהצליח לסשע את האריה, ממש כישרון! בשלב זה הקורא מצפה למנהיג שסוף סוף יושיע אחת ולתמיד את עם ישראל מידי האוייב הפלישתי, שלא חדל להציק ולא יחדל גם בימי שמואל ובימי דוד, אך לשמשון, המצוייד בכל התכונות להן זקוק גיבור, היתה נקודת תורפה שהביאה אותו לאן שהגיע- חולשתו לנשים- רצוי נשים זרות, טוב יותר- פלישתיות! ניתן לומר שאת העלילה הטראגית של הגיבור שלנו, שהוא בעצם אנטי גיבור, מקדמים שלושה מפגשים עם שלוש נשים: האשה התמנית, הזונה מעזה ודלילה מנחל שורק.
כל מפגש כזה השפיע על יחסיו עם הפלישתים, ובעצם הרחיק אותו מהאפשרות להיות השופט המושיע שכה ציפה הקורא שיהיה, וקירב אותו אל קיצו הטראגי ואל המעמד הספרותי החדש- "אנטי גיבור".
שמשון הוא השופט המושיע האחרון בספר שופטים.
הוא נולד עם כל מה שנדרש ממושיע- כוח עצום ולא פחות חשוב- ברכת האל. הוא נולד לאם עקרה, ולאורך המקרא אנו פוגשים בעקרות שילדו את אבות האומה או מנהיגים דגולים, והקורא מצפה, עוד בטרם שמשון נולד, לגיבור אדיר שיושיע סוף סוף את ישראל מיד הכובש הפלישתי. אך שמשון מגלה כאינדבידואליסט. הוא פועל לבד, וממניעים אישיים. הוא לא עושה שום פעולה מתוך כוונה להציל את ישראל. גם במותו, הוא מבקש וְאִנָּֽקְמָ֧ה נְקַם־אַחַ֛ת מִשְּׁתֵ֥י עֵינַ֖י מִפְּלִשְׁתִּֽים (ט"ז, 28) ולא להציל את ישראל. זו הסיבה שאני מכנה אותו אנטי גיבור. הוא ההפך מגיבור, למרות יכולותיו המדהימות. הוא פונה פעמיים לאל שיעזור לו, בשתי הפעמים הוא פונה לטובתו האישית  כדי שידאג לו לשתייה פעם אחת, וכדי שיוכל לנקום בפלישתים על התעללותם בו בפעם השניה.