דוד ואביגיל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3202
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
הרקע לסיפור התקשרות ראשונית נאום אביגיל ומשמעותו הסיום הרומנטי-דרמטי של הסיפור מיקום הסיפור הצד המכוער של הסיפור סיפור דוד ואביגיל ומסורת בית דוד סיכום ביבליוגרפיה מבוא
סיפור דוד ואביגיל הוא סיפור שמציג את דוד באור שלילי. הסיפור מתחיל בדרישת דמי חסות מנבל הכרמלי בעת חגיגת גז הצאן, ומסתיים במותו המסתורי של המסרב, ונשיאת אלמנתו "טובת השכל". כל הסיפור מריח כמזימה מכוערת, שנרקמת בין האשה ובין המורד במלכות, והקורא לא יכול להימנע מהשאלה מדוע הסיפור נכנס במסגרת זו? מדוע התאפשר פרסומו, מדוע שובץ במסגרת מסוימת, ומה יש למחבר דברי הימים לומר בעיניין? במסגרת עבודה זו, אעמיק בתוכן הסיפור על הרובד הגלוי ועל הרובד הסמוי, כאשר בסיס הדיון הוא קריאה צמודה והתייחסות ספרותית לכתוב. אנסה להוכיח כי סיפור זה הוא סיפור שמציג את דוד באופן שלילי, שכן ללא כל ספק רב הנסתר מן הגלוי, ובהחלט יש בסיפור מזימות שמתחילות בדמי חסות ומסתיימות בחיסול חשבון.
אנסה להתמקד בשאלה כיצד התאפשר פרסום הסיפור, מדוע לא צונזר, ומה הקשר בין סיפור זה לטקסטים המחזקים את הלגיטימציה של דוד ומלכות דוד.
ההנחה העיקרית שלי היא שאמנם סיפור זה מערער את מעמדו של דוד האיש, אך יש בו כדי לחזק את מעמדו של דוד המלך, ולכן הסיפור פורסם.