המרת דת אצל מתבגרים- עבודה סמינריונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5223
מספר מקורות 64

תקציר העבודה

המרת דת אצל מתבגרים עבודה במסגרת קורס: זהות, התפתחות מוסרית ועמדות אצל מתבגרים אוגוסט, 2005
מבוא
המרת דת הינה נושא אשר נחקר רבות בתחום הפסיכולוגיה של הדת. מן הספרות עולה כי לרוב המרת הדת מתרחשת לאחר תהליך של "חיפוש".
בתהליך החיפוש, הפרט מגלה פתיחות לרעיונות שונים ולמסגרות אמונה חדשות. בניסיון לתאר פרופיל של המומר, עולה מן הספרות, כי המומרים הם לרוב אנשים צעירים, וכי רבים מהם עברו טראומות והם בעלי הערכה עצמית נמוכה יותר. ממצאים אלו חיזקו את "השערת הפיצוי", לפיה המניע העיקרי של המומרים הוא חסך כלשהוא אצלם.
תיאורטיקנים שונים כגון אריקסון, מצביעים על משבר זהות שחל בגיל ההתבגרות, כסיבה אפשרית לתהליך ההמרה, בעוד תיאורטיקנים פסיכואנליטיים, כגון פרויד, מדברים על המרה כנובעת מפתרון הגנתי לקונפליקט לא מודע וכפיצוי דמיוני על חסך בקשר עם דמות האב.
שינוי הדת והאמונה לרוב אינם מתרחשים ביום אחד, אלא הם סיומו של תהליך חיפוש פעיל אחר ידע ומשמעות. תהליך זה יוצר בקרב האדם, שעבר את התהליך, תחושה שזכה בגאולה פרטית ומצא את האושר. בספרות, רוב המחקרים בנושא הינם מחקרים רטרוספקטיביים, כלומר, בדקו את המומרים לאחר תהליך ההמרה, או דיווחו רטרואקטיבית על עמדותיהם והתנהגותיהם לפני ההמרה.
בעבודה זו, התייחסתי לנושא המרת הדת באופן כללי ולאחר מכן לנושא המרת הדת אצל מתבגרים. מאחר ורוב המחקרים עוסקים בנושא באופן רטרוספקטיבי, בחרתי דווקא להציג מחקר שנעשה לאחרונה ומתייחס לפרופיל של "המחפש", המתבגר הנמצא בשלב "החיפוש בחייו.
העבודה כווננה מלכתחילה להתייחס לפרופיל של המתבגר "החוזר בתשובה", אך מאחר ורוב המחקרים שנעשו בשנים האחרונות מתייחסים להמרת דת באופן כללי, בחרתי להתייחס גם כן לנושא תוך שימת דגש מיוחדת לתופעת החזרה בתשובה.