מחקר על אדולף לוס, האדריכל הוינאי וחשיבתו על הארכיטקטורה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4736
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
1
פרק 1: הביקורת החברתית והאומנותית של אדולף לוס
2 פרק 2: הארכיטקטורה לפי אדולף לוס
8 פרק 3: בניין המשרדים של Goldman & Salatch – דוגמה לארכיטקטורה לוסיאנית
1 2
סיכום
1 6
מקורות מבוא
התקופה המודרנית מאופיינת שינויים חוצי גבולות בתחומים רבים של החיים הכוללים גם את האומנות ואת הארכיטקטורה. זרמים חדשים נוצרו וזרמים ישנים הלכו לעולמם. התחייה של העבר התקיימה לצד הפריצה קדימה בחשיבה חברתית, אומנותית ותרבותית. הארכיטקטורה גם היא הושפעה רבות משינויים אלו של המודרניות החדשה.
כוונתי במאמר שלי היא לבחון את החשיבה הארכיטקטונית של אחד מידועי האדריכלים של ווינה באותה תקופה (1870-1914) ולראות איך הוא ראה את השינוי במקצוע שלו. אדולף לוס היה הרבה דברים. הוא היה מחבר כתבים, פילוסוף חברתי וארכיטקט. הוא שילב חשיבה רעיונית פילוסופית בתוך יצירותיו כדי שהם יקבלו את המסר שהוא האמין כנכון לחברה של ימיו. בחיבור זה אבחן את הארכיטקטורה של אדולף לוס דרך שני אספקטים של החשיבה שלו. בפרק הראשון אציג את הדרך שבה לוס ראה את החברה והאומנות של ימיו. בפרק זה אבקש לבחון האם הוא ראה את החברה הוינאית כמתקדמת, כמודרנית או כשוקעת בניוון אומנותי. בפרק השני ברצוני לבחון איך לוס ראה את הארכיטקטורה ואת תפקידה בעיצוב החברה והאומנות.
פרק זה יוקדש להצגה של המאפיינים העיקריים במחשבה הארכיטקטונית של לוס או בדרך שבה הוא ראה את הבניין נבנה. הדרך שבה הוא ראה את מקצועו מאירה לנו על הפרק הראשון בכך שמציגה עבורנו את  השימוש ברעיונות מקצועיים לצורך המשגה של חשיבה חברתית. הפרק השלישי של חיבור זה יוקדש לבחינה של אחת מיצירותיו של אדולף לוס, בניין חברת הביגוד Goldman & Salatch  בכיכר המיכאלרפלאטץ בווינה. פרק זה יאפשר לי להבין את היישום בשטח של החשיבה האומנותית והארכיטקטונית של לוס. לסיכום, אנסה לשזור חוט בין שלושת הפרקים.