התפתחות האתלטיקה בתקופה המודרנית

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4043
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תוכן העניינים:

1 .                 סקירה הסטורית                                          עמ' 3
2 .                 המאה ה-
1 9 – התפתחויות ראשוניות        עמ' 4
3 .                 התפתחות האתלטיקה מסוף המאה ה19-  עמ' 5
4 .                 הנשים תופסות את מקומן                       עמ' 7
5.                 התפתחות האתלטיקה במדינות שונות              עמ' 8
6 .                 יהודים ואתלטיקה                                        עמ'
1 4
7.                 ביבליוגרפיה                                               עמ'
1 5
סקירה הסטורית האתלטיקה הקדומה לא החלה ביוון הקדומה, ערש המשחקים האולימפיים, כפי שניתן היה להניח. ראשיתה אי-שם בעבר הרחוק, כאשר אחד מאבות אבותינו הרים אבן והחליט כי כדאי, אולי, לנסות ולהטילה למרחק רב יותר. אין זו האתלטיקה המאורגנת והמתוחכמת של ימינו, אך הרצון להטיל את המכשיר- ויהא זה כידון מודרני או אבן מזדמנת- למרחק רב יותר, נותר היום כפי שהיה לפני אלפי שנים. מאז אותם ימים רחוקים מנסים אלפים ורבבות לממש את הסיסמא: "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר". הסקרנות שאפיינה את אותו אדם קדמון פינתה אט-אט את מקומה לגורמים חדשים, אשר לחלקם, לפחות, אין קשר ישיר לספורט לשמו. הספורט, ובכלל זה ענף האתלטיקה, הפך במרוצת הזמן, ובייחוד במאה ה20-, למכשיר בידי יחידים, קבוצות ומדינות להגשמת שאיפות שונות, חלקן אישיות וחלקן מדיניות-פוליטיות. עובדה זו נטלה חלק ניכר מהחיוניות, חדוות התחרות וההגינות שאפיינה את הספורט בשנים קודמות. סוגי הפעילות המכונים בפינו כיום "ספורט" תפסו מקום נכבד בחיי היום יום, בחגים ובפולחנים של הקדמונים , בין אם נועדו לצרכים תחרותיים ממש כמו במשחקים האולימפיים, או התבצעו בעת הצייד, הפגנת כוח, מלחמה ,טקסי פולחן, שעשועים, משחקי חיזור וכד".
במשך הזמן נעשו נסיונות שונים לתת שם לכל אותם סוגי פעילות תחרותית ואף לחוקק חוקים שיגדירו בצורה פשוטה וברורה את מטרות המשחק, כלי המשחק ומשתתפיו.
חוקים קדומים אלה גיבשו כמה ענפי ספורט, כאשר האתלטיקה הוא היסודי שבהם, בהכילה אלמנטים הכלולים בכל ענף ספורט: מהירות, זריזות, כוח, אומץ לב, ואינטליגנציה.
את האתלטיקה כיום ניתן להגדיר במשפט אחד יבש: "ענף ספורט המורכב מתחרויות ריצה, הליכה, קפיצה, זריקה והדיפה וכן משילוב של תחרויות אלה בצורת קרב רב". הבחנה זו חדשה לחלוטין ולא הייתה מוכרת לפני ראשית המאה ה20-, כאשר האתלטיקה קיבלה את הצורה בה היא מוכרת היום. בכל זאת, חלק ממקצועות האתלטיקה מוכרים לנו בצורות שונות כבר אלפי שנים. המצרים ומספר עמים אסיאתיים עסקו בתחרויות ריצה וזריקת חפצים אלפי שנים לפני הספירה. משוכללים ומתוחכמים מהם היו היוונים שאצלם תפסה האתלטיקה מקום נכבד מאוד במשחקים האולימפיים שאורגנו החל משנת 776
לפנה"ס.