התאבדות-הגדרה ,גורמים ומאפיינים פסיכולוגיים, סוגי התאבדויות והצעות למניעתה

מקצוע
שנת הגשה 2001
מספר מילים 7629
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מבוא
כמעט בכל שבוע אנו מתבשרים על מקרה של התאבדות, הן בארץ והן בעולם. כל מקרה התאבדות הוא בבחינת פרק בפני עצמו בכל הקשור לסיבות, הצורות, גיל ומניע של המתאבדים. נושא ההתאבדויות הוא ללא ספק נושא מורכב ביותר העומד בפני כל אדם העוסק בהתנהגות בני אדם. עיקר הנושאים המעורבים הם הכוונה, המניע והרגש. בכל מקרה בלימוד וחקר של מקרי התאבדויות אין מקריות למעשה אלא גורמים ברורים שדחפו את הקורבנות לקראת השמדה עצמית.
התאבדות מוגדרת כפעולה של השמדה עצמית הנעשית עפ"י רצונו של המתאבד. הסיבות לאיבוד עצמי יכולות להיות שונות ומשונות ואותו מתאבד רואה בהן עילה טובה לבצע את ההתאבדות. עפ"י הסקירה המובאת בעבודה ניתן לראות סיבות רבות. כמו כן ניתן לראות צורות התאבדות שונות, טווח גילים רחב ומניעים שונים.
במאמצים לפענח את מורכבותה של התנהגות התאבדותית יש לעיתים סכנה של יתר פירוט הבעיה ויצירת פרדיגמות סכמטיות מלאכותיות. הדבר בולט כאשר מנסים למצוא הגיון בהתנהגות התאבדותית בקרב מתבגרים ואנשים צעירים. בחרנו בנושא זה בעיקר בגלל המסתוריות שבנושא. סקרן אותנו איך מסוגל אדם להגיע למצב בו הוא מסוגל לקחת את חייו בידיו. ניסינו להיכנס "לנעלים" של אדם כזה, למרות שהדבר קשה ביותר, ההרגשה היא נוראית. אדם צריך להגיע לייאוש מוחלט בכדי לבצע פעולה כזאת. עבודה זו סוקרת כמאה מקרי התאבדויות, בארץ ובעולם, מסיבות שונות. מטרת המחקר היא לעקוב אחר מקרי התאבדות בעולם במשך השנים
1 997-2000, לסקור את המקרים והמאפיינים להם: סיבה, צורה, גיל ומין ולנסות לעקוב אחר הנושאים הנראים אופייניים או משותפים למקרי ההתאבדות השונים. לאחר סיכום ממצאי המחקר וניתוחן מועלות הצעות שונות למניעת מקרי ההתאבדות.