מוגשת במסגרת קורס תיאוריות בקרימינולוגיה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2526
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

הפשיעה כהתנהגות נורמאלית העבודה מוגשת במסגרת הקורס "תיאוריות בקרימינולוגיה" תוכן העניינים:
שם הפרק מס' עמוד תוכן עניינים
2
מבוא
3
התייחסות פסיכולוגית למושג –"התנהגות נורמאלית"
4 -5
תיאוריות סוציולוגיות- תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית ותאוריית התיוג 5-7
יחסיות הסטייה –פשיעה כמושג יחסי תרבותי 7-9
סיכום
1 0 רשימת מקורות
1 1
"הרשה לי להבטיחך כי כל אלו שטבעו בך תג של טירוף-הם מטורפים כמוך.בעת שבני האדם תועים ביער ומתנועעים אנה ואנה אבודים כולם ,אם כי תעייתם מביאה אותם לכיוונים שונים ,באופן זה חשוב עצמך למשוגע וזכור,שהאיש הצוחק לך ,גם לו זנב המזדקר בין כנפות מעילו" 'הורציוס:העולם המטורף' מבוא:
פשיעה היא התנהגות או מעשה אשר הוגדר ע"י החוק ,ולכן גם ע"י החברה ,כאסור וכחורג מגבולות המותר והנורמאלי ,מעצם הגדרתו זו מתברר נושא העבודה-"פשיעה כהתנהגות נורמאלית " כפרדוקס, שני המושגים סותרים אחד את השני ,אך כפי שגיליתי בעצמי במהלך חיפוש המקורות אין סתירה אמיתית ,בעבודה זו אנסה להסביר מדוע.
בפרק הראשון אנסה לטפל בשאלה הראשונה שעולה משם העבודה –מה היא התנהגות נורמאלית ? , בפרק זה אציג את ההתייחסות הפסיכולוגית לשאלה זו ואציג מס' קריטריונים המופיעים בספרות הפסיכולוגית על פי הם אדם מוגדר כבריא בנפשו כלומר בעל התנהגות נורמאלית.
בסקאלה הרחבה של התיאוריות הקרימינולוגיות אשר עוסקות בנושא הפשיעה מועלות סיבות שונות אשר בגללן הופך  אדם ל"פושע " או "סוטה " בקצה אחד נוכל למצוא את האסכולה הפוזיטיביסטית  אשר נותנת הסברים ביולוגיים לעבריינות עפ"י גישה זו הפשיעה לעולם אינה "נורמאלית" ,העבריין שונה מבחינה פיזיולוגית מ"לא עבריין " ,צ'אזרה לומברוזו מראשוני החוקרים בתחום הקרימינולוגיה טען כי הפושע הוא יצור אטביסט  שיש בו משום נסיגה התפתחותית לשלב אבולוציוני מוקדם .
גישה אחרת להסבר עבריינות היא הגישה הפסיכואנליטית –פרויד יטען כי העבריינות בהכרח אינה נורמאלית וכי הפשיעה הינו מעשה סמלי שהינו תולדה של לחצים תת הכרתיים שלא באו על סיפוקם ,בבסיס גישות אלו עומדת ההנחה כי הפשיעה  אינה נורמאלית וכי מדובר בסטייה ,בפרק השני בחרתי להתמקד בשתי תיאוריות סוציולוגיות אשר יחזקו את טענת הפשיעה כהתנהגות נורמאלית ,התיאוריה הראשונה- "תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית " של א' סאתרלנד,בבסיס תיאוריה זו –"התנהגות עבריינית היא התנהגות נלמדת ,כשם שנלמד כל אורח פעולה אנושי".
תיאוריה שנייה –תאוריית התיוג  -בהתמקדות על מבנה חברתי ,התיאוריה גורסת כי התיוג הוא כלי פיקוח חברתי המרתיע מפני סטייה מהנורמות ,מתוך חוקרים כמו בקר, ממייסדי הגישה ,וכן הסוציולוג מרטון עולה כי לפשיעה פונקציה חיונית המשמשת את החברה ,הפושעים והסוטים משמשים גבולות חברתיים ולכן בנוגע לשאלת המבנה החברתי התקין והנורמאלי  מוצאת הפשיעה את מקומה הטבעי בכל חברה אנושית ,עולה השאלה האם תיתכן חברה נורמאלית ללא סטייה או פשיעה ?
בפרק השלישי אתייחס לנושא של יחסיות תרבותית מהי התנהגות נורמאלית בראייה אנתרופולוגית וכיצד מגובשת האישיות ע"י התרבות בה האדם חי,אציג ע"י שתי דוגמאות: פפואה גינאה החדשה,קנדה הטריטוריה צפונית החדשה ,כיצד מתייחסים למנהג של תרבות מסוימת כלא נורמטיבי  בדוגמא אחת אבל כאל מרכיב תרבותי בשפיטה בדוגמא האחרת.בפרק זה אבקש להראות כיצד התנהגות שנחשבת לנורמאלית ואף נדרשת ע"י חוקי התרבות ומנהגיה נחשבת כעבירה על החוק בעיני חוקי המדינה הפורמאליים.