מעמדם של הקהילה ההומו לסבית במשפט הישראלי

תקציר העבודה

תוכן עניינים
א.      מבוא…………………..…………………………………………4- 3
ב.       נטייה מינית והבעייתיות המתעוררת ממנה ..…………………………………… 5-6
ג.        איסור אפליה מטעם נטייה מינית כזכות הלכתית……… –…7
ד.       מעמדם של זוגות חד מיניים במשפט הישראלי —
  *  דיני עבודה -…
9- 8
·        פסק דין דנילוביץ — 12-
1 0  דיני יישות 13-14
·        צבא  –15-16
·        ידועים בציבור –
-..18- 17
·        ירושה —
— 18-22
·        הורות –..23-24
  *  תחום  האימוץ -..28-32
·        רישום בישראל של אימוץ לסבי שנעשה בחו"ל 29-31
ה.       מבט השוואתי לעולם 32-37
ו.         סיכום -38
ז.         דיעה אישית –.39-40 ח.       רשימה ביבליוגרפית –41-42
מבוא
שאלת מעמדם של הומוסקסואלים ולסביות והיחס אליהם עולה לאחרונה על סדר היום הציבורי חדשות לבקרים. הדבר נובע מתופעת "היציאה מן הארון" ומיזמותיהם של ההומוסקסואלים, כקבוצה המתאמצת ליצור מסגרות תמיכה הדדית, לעצב מחדש את דעת הקהל, ולפעול לקידום זכויותיהם האזרחיות והחוקיות – כל זה כדי להשלים תהליך של התקבלות מלאה בחברה, כאורח חיים חלופי.את עבודתי החלטתי למקד דווקא בנושא זה משום שמגמות אלו חודרות לתחומים רבים ומגוונים של ההוויה הישראלית, ובשנים האחרונות ניתן למצוא את ביטוין בחיים הפוליטיים, במערכת המשפטית ובחיי התרבות והחברה. הנושא זוכה לסיקור רחב בתקשורת ומעורר עניין בוויכוחים ציבוריים שונים. בשנות התשעים של המאה העשרים חלו שינויים ניכרים במעמדה של הקהילה ההומו לסבית בישראל. מקהילה שנמצאה עמוק "בארון", הפכה זו לקבוצה שהמודעות לקיומה הולכת וגוברת ואפשר אף להעיז ולומר שמתקרבת השעה בה תוכר באופן רשמי ותקבל הגנה מכוח חקיקה. להתפתחויות בזירה המשפטית היה חלק משמעותי בשינויים אלה, ואף סיפקו כמה מרגעי השיא במאבק ההומו לסבי לשוויון.
דומה שבעבור האדם הדתי המודרני מציבה שאלת ההומוסקסואליות אתגר מורכב, המעמיד במבחן את נאמנותו לעקרונות ברורים של תורה ומצוות בעת הצבתם בעימות ישיר עם ערכים ליברליים, שאתם הוא חש הזדהות פנימית. נראה שלפי שעה שוררת עמימות ביחסו של הציבור הדתי-מודרני לנושא זה, ויש בו מידה מסוימת של מבוכה. על רקע בולטות הנושא בשיח הציבורי במדינת ישראל, והספרות הרבה שנכתבה בעשורים האחרונים על היבטיו השונים, אציג את מעמדה של הקהילה ההומו לסבית תוך התייחסות למפורטת ליחס של החברה אליה הן מבחינת דיני יישות והן מבחינת דיני עבודה.
בהמשך אערוך השוואה קצרה בין היחס לקהילה זו בארץ לעומת היחס אליה בעולם.
לסיכום אומר כי בשנים האחרונות חלה תמורה מהירה ומשמעותית ביחסו של הציבור כלפי ההומוסקסואלים. עד לאחרונה נתפסה נטייה מינית אלטרנטיווית כסטייה ועצם קיומם של הומוסקסואליים ולסביות כקבוצה משמעותית באוכלוסייה הוכחש,  והיום נראה כי ישנה יותר הבנה וסובלנות כלפי הקהילה.