סמינריון בנושא חופש העיסוק וסודות מסחריים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 9512
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

מבוא
חופש העיסוק מעגן בתוכו את זכותו של אדם לעבוד בכל מקצוע, עיסוק ומשלח יד, בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי, על מנת להתפרנס בכבוד ולא להוות נטל על הציבור. מכאן מקומו החשוב של חופש זה במסגרת זכויות היסוד של הפרט, הנובעות מאופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הזכות לחופש העיסוק זכתה בעבר לכינוי "זכות יסוד שאינה כתובה על ספר", אולם למעמד בכורה בדין זכתה עם חקיקתו של חוק יסוד: חופש העיסוק תשנ"ב-1992 (אשר בוטל ונחקק מחדש בשנת 94), שעקרונותיו חלים לא רק על המגזר הציבורי אלא גם על המגזר הפרטי. ברם, למרות מעמדה של הזכות אין היא בגדר זכות מוחלטת, ומולה ניצבים לא פעם זכויות ואינטרסים המטילים מגבלות על היקפה. נושא הסודות המסחריים, והאינטרסים השונים בבסיס ההגנה על סודות אלו, הוא דוגמא מובהקת לעימות מתמשך עם זכות יסוד חופש העיסוק.
מבנה העבודה בעבודתי אנסה לחדד את המתח שבין הזכות לחופש העיסוק ובין האינטרסים העומדים בבסיס ההגנה על סודות מסחר, תוך ניסיון לעמוד על שלל הנושאים המרכזיים בהקשר עם סודות אלו. ♦ תחילה אפתח בתיאור קצר של מקורות דיני הסודיות המסחרית. תאור זה ימחיש לנו עד כמה "צעיר" ולא מגובש הענף המשפטי, ויספק רקע הולם לשלל הבעיות העולות ממנו כפי שיפורטו בהמשך.
♦ בהמשך, אעמוד על ההיבטים השונים העומדים בבסיס דיני הסודיות המסחרית, היבטים אשר יסייעו לנו להבין מהי המסגרת החוקתית, הכלכלית והפלילית של דינים אלו.
♦ כמו כן, אנסה להמחיש את הבעייתיות הכרוכה בתיחום מדויק ומקובל של המונח "סוד מסחרי".  אנו נראה שתיחום כזה אינו אפשרי, אך ניתן לחלץ מאפיינים משותפים להגדרות השונות למונח. לבסוף אסקור את ההגדרה בדין הישראלי, ואת היסודות הנדרשים לביסוס סוד מסחרי לפי הגדרה זו.
♦ אסקור בקצרה מהו המידע אשר יכול להיות מושא להגנת דיני הסודיות המסחרית. עם התפתחות הטכנולוגיה, וכניסתנו למה שקרוי "עידן המידע", הרי שסוגי המידע הינם רבים ומגוונים. יחד עם זאת אעמוד על סוגי המידע הבולטים המוגנים כיום במסגרת הפסיקה בישראל.
♦ בנוסף, ארחיב על המודלים המשפטיים השונים לפיהם ניתן לספק  הגנה על סודות המסחר. מודלים אלו יראו לנו כי על אף חקיקתו של חוק העוולות המסחריות- תשנ"ט 1999, הרי שהמסגרת המשפטית/ נורמטיבית רחבה בהרבה, וכוללת בתוכה את דיני הקניין, הנזיקין, החוזים, דיני עשיית עושר ולא במשפט ועוד. לצורך בחינת הקשר שבין דיני הסודיות המסחרית לזכות יסוד חופש העיסוק, אתמקד במיוחד במודל ההגנה החוזי (ובמיוחד ביחסי עובד מעביד), אשר סביבו מתרכז עיקר העימות בין הדינים. אבחן האם תניות המגבילות את עיסוקו של עובד, לשם הגנה על סודות מסחר ברות תחולה במשפטנו, מהם האינטרסים המתנגשים וכן מהם השיקולים המנחים את בתי המשפט (בנקודות שונות לאורך ציר הזמן) בבואם לאזן בין אותם האינטרסים.
♦ לסיכום,  אשווה את דיני הסודיות המסחרית כפי שעולים מן המשפט האמריקאי. אעמוד על המסגרת הנורמטיבית, על השוני ועל הדמיון למשפט הישראלי, ואבחן בקצרה את היקף ההגנה על סודות מסחריים ביחסי עובד מעביד כפי שמשתקפים מן הדין בארצות הברית.