הקשר בין עמדות וצפיות מורים לבין הצלחתם של תלמידים ממגדר שונה במקצועות המתמטיקה והמדעים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 11110
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תקציר התופעה של קיום הבדלים בין המינים בלימודי מתמטיקה בבי"ס התיכון ידועה בקרב מורים ואנשי חינוך, ונחקרת זה כעשרים שנה. על אף כי נמצא שהפער המגדרי במתמטיקה ומדעים הולך וקטן, נמצאו הפערים  במתמטיקה ובמדעים בין בנים לבין בנות בספרות המחקרית החל מבי"ס יסודי, דרך חט"ב , לחטיבה העליונה  ועד למוסדות ההשכלה הגבוהה . במחקרי עלו 4 שאלות מחקר: 1.  מהם שיעורי ההצלחה של בנים ובנות במקצועות המתמטיקה והמדעים? 2. מהן הסיבות לשיעורי ההצלחה השונים/שווים של בנים ובנות במקצועות המתמטיקה והמדעים? 3. האם למורים יש צפיות שונות מתלמידים ומתלמידות?
ומהם הביטויים ההתנהגותיים של צפיות המורים לבנים ולבנות? 4. האם יש קשר בין עמדות וצפיות המורים לבין  הצלחתם של  תלמידים ותלמידות  על מקצועות המתמטיקה והמדעים?  מסקירת המחקרים בעבודתי עולה כי כבר מביה"ס היסודי מתגלים פערים בהשגים במתמטיקה ובמדעים אצל בנים ואצל בנות. בחט"ב בגילאי 13-14 מתקיים משבר אצל הבנות, ומתחילה להתגלות קיצוניות כאשר הבנים פונים למקצועות המדעיים והבנות למקצועות ההומניים.  פער זה הולך וגדל עד לבחירת המסלולים וההתמחויות במוסדות האקדמיים. ישנה סדרה ארוכה של מחקרים שמנסה להסביר את המקורות להבדלים שנמצאו, חלק מהמחקרים מתמקדים בתהליכי חיברות, ומחקרים אחרים התמקדו במאפיינים פסיכולוגיים ואישיותים ואף ביולוגיים. הגורמים שבהם התמקדתי בעבודתי היו מורים כסוכני חברות. מצאתי כי דפוסי יחסי גומלין המובחנים עפ"י מין בין מורים ומורות לתלמידים ולתלמידות נובעים מהציפיות השונות מכל מין, מתפיסות סטראוטיפיות ומהחיברות לתפקידי מגדר של המחנכים עצמם. בכדי לבדוק האם מתקיים קשר בין העמדות הסטראוטיפיות לתפקידי המגדר של המורים לבין עמדות והצלחות תלמידים ותלמידות במקצועות המתמטיקה והמדעים, בדקתי מהן הצפיות מגדריות/סטראוטיפים כלפי מתמטיקה ומדעים.
מצאתי כי בכיתה המתמטית, רואים עדות לתוצאות השליליות של סטראוטיפים מגדריים, בייחוד עבור הבנות.
ייתכן  כי בשל סטרואטיפים אלה בנות ממשיכות להביע פחות ביטחון ביכולות מתמטיות ומדעים ומרגישות פחות בטוחות ביכולותיהם הביצועיות בתחומים אלה, מאשר בנים.   למרות זאת, לא מצאתי מהו המשקל של ציפיות  והתנהגות דפרנציאלית לעומת שאר המקורות המשפיעים על ההבדלים. לסיכומו ניתן לומר כי  אם עמדות וצפיות מורים חשובות כמשפיעות על כיצד הם מתקשרים ומלמדים תלמידים, הרי שצפיות ועמדות מורים אלה יכולים להראות כהשפעה על התפתחות ההבדלים המגדריים במתמטיקה .
ראשי פרקים                                                                                                                         ע"מ
1 . מבוא                                                                                                             1         
2 . הבדלים מגדריים במתמטיקה ומדעים                                                             2
2 .1 חשיבות  מקצועות המתמטיקה והמדעים                                            2         
2 . 2 מהחינוך היסודי ועד למוסדות אקדמיים                                           3-6

3 .מקורות להבדלים                                                                                            6

1 . 3 גישה ביולוגית/גישה חברתית/גישה אינטראקטיבית                            6-7

3 .2 מאפיינים פסיכולוגיים אישיותיים                                                     7- 8 
3 .3 ביטחון עצמי                                                                                                8- 9

3 .4 ייחוס סיבות להצלחה/כישלון                                                                        9

3 .5 השפעת ביה"ס והקהילה                                                                   10
4 . מהו מגדר ומהם סטרואטיפים מגדריים                                                                       10 5. סוכני חיברות והנחלת סטראוטיפים מגדריים: מהבית ועד לביה"ס                    11
– 12
6 . המורה כסוכן חיברות עיקרי בביה"ס                                                               13

6 .1 התנהגות דפרנציאלית של מורים בכיתה                                             13
– 14 
6 .2 צפיות שונות של מורים ממגדר:מסרים סמויים וגלויים                                   14
– 15

6 .3 התנהגות דפרנציאלית של מורים לבנים ולבנות                                   15 – 17
7. סטראוטיפים וצפיות דפרנציאליות במתמטיקה                                                 17 – 18
7.1 הגדרת מתמטיקה כמקצוע "גברי"                                                      19

8 . התנהגות דפרנציאלית של מורים למגדר במקצועות המתמטיקה והמדעים           19 – 20 9. עמדות כלפי מתמטיקה: בנים ובנות                                                                 20 – 21
1 0. השפעת  צפיות והתנהגות דפרנציאלית של  מורים אל בנים ואל בנות                21 – 23
      במקצועות המתמטיקה והמדעים על עמדות/הצלחות התלמידים במקצועות אלה
1 1. סיכום ודיון                                                                                                 24-
2 5
1 2. בבליוגרפיה                                                                                                  26
– 28