מדיניות החוץ של ארה"ב כלפי עיראק לפני שתי מלחמות המפרץ

מקצוע
שנת הגשה 2002
מספר מילים 9936
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מבוא
העימות בין ארה"ב לעיראק הינו עימות שבסיסו עוד מהמעורבות האמריקאית הימית במפרץ בשנות ה-80. האינטרס האמריקאי אז היה באבטחת זרימת נפט תקינה וחופש שייט במפרץ הפרסי כאשר איראן ועיראק מנסות לפגוע בשני התחומים. שתי המדינות עסקו גם במימון המאמץ המלחמתי שלהן במלחמה עקובת דם ששררה ביניהן כאשר כל אחת מהן מנסה להפעיל לחץ צבאי זו על זו. ארה"ב העלתה את עקרון חופש השייט ושהתה באזור בכדי להגן מפני התנכלויות לתובלת הנפט של מדינה ידידה שאינה מעורבת במלחמה – כוויית. אולם אי אפשר להתעלם מהעובדה שכוויית לא היתה בדיוק מדינה נייטרלית .כווית היתה אחת המסייעות הראשיות לעיראק במימון המלחמה ואף העבירה אליה חומרי מלחמה וציוד חיוני. תלותה של עיראק בכוויית בתחום היבוא החיוני דרך הים היה רב ביותר עד כדי כך שעיראק לא היתה יכולה להמשיך במלחמתה נגד איראן ללא עזרה זו. במצב זה קשה לומר שארה"ב שימשה חיץ מסוים במפרץ ואף ניתן היה לחוש מעין העלמת עין לטובת עיראק.
פלישת עיראק לכוויית ב-1990 בוצעה לאחר סיום המלחמה בין איראן ועיראק כאשר עיראק מקדימה (בכמה שנים) את דרישותיה כלפי כוויית (שטחים ורווחים מהנפט). היתה זו פעולה שנראתה ככפויית טובה מצידה של עיראק בד בבד עם שיבוש הסטטוס קוו שהיה קיים באזור. ארה"ב התערבה בסכסוך זה לאחר השתהות של כמה חודשים כדי לכלכל את דרכיה במצב שנוצר. המטרה העיקרית היתה גירוש הכוחות העיראקים שפלשו לכוויית כדי לשחררה מכיבוש אגרסיבי ושרירותי. מי שעמד בראש המדינה בארה"ב היה הנשיא ג'ורג' בוש הראשון. הוא פעל ביחד ובהסכמה של קואליציה רחבה שכללה מספר של ארצות מאירופה ומספר ארצות ערביות. המטרה היתה לעמוד כנגד מדינה איסלאמית אחת שתקפה מדינה איסלאמית אחרת. המטרה המשנית (שלמעשה היתה הסיבה האמיתית) היתה למגר את שלטונו של סאדאם חוסיין – מטרה שגם מדינות ערביות רבות הסכימו ושאפו לה. כיום, בשנת 2002, העולם עומד בפני מלחמה מחודשת כנגד עיראק כאשר בראש השלטון בארה"ב עומד – הנשיא ג'ורג' בוש הבן. המטרה הראשית והמוצהרת כיום היא מיגור שלטונו של סאדאם חוסיין המהווה איום על העולם כולו. המגמה המוצהרת של חוסיין היא מלחמה כנגד המערב בכל האמצעים העומדים לרשותו. נראה כי הבן מתכוון לסיים את מה שהאב לא הצליח לעשות.
עבודה זו סוקרת את מדיניות החוץ של ארה"ב כלפי עיראק בתקופת שתי הכהונות של "הבושים" – ג'ורג' בוש האב וג'ורג' בוש הבן. האם קיים מצב של הבן ממשיך את פעולת האב? האם קיים מצב של מלחמה אישית של משפחת בוש כנגד שליט עיראק? כיצד פעלו ,אם כן,נשיאי ארצות הברית ממשפחת בוש בתקופות שלפני מלחמות המפרץ ומה גרם להם לבסוף לצאת לאותן מלחמות?