חובת השלטון לשמור על איכות הסביבה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 3521

תקציר העבודה

האוניברסיטה העברית בירושלים – הפקולטה למשפטים חובת השלטון להגן על איכות האוויר תוכן עניינים
·       מבוא ·       מזיקים וניזוקים ·       מקור זכות הציבור והפרט לסביבה בריאה ·       חובת השלטון ·       השמירה על איכות האוויר- המצב המשפטי ·       השמירה על אויר נקי במשפט האמריקאי ·       סיכום- ההגנה הראויה מפני זיהום אויר מבוא
גם לאחר המאה העשרים, אשר התאפיינה בריבוי מהיר של האוכלוסייה העולמית, סכסוכים מזוינים בהיקף חסר-תקדים ותיעוש מואץ ברחבי העולם, קיימות מספר בעיות סביבתיות שדרך פתרונן תקבע האם האדם ימשיך להתקיים או שמא צפוי אסון בקנה מידה גלובלי. הבעיות הסביבתיות שונות ומגוונות, למן ניצול-יתר של משאבי כדוה"א (מזון, אנרגיה, שטח וכו'), זיהום ופגיעה במים, באוויר ובקרקע, ועד לפגיעה חמורה והכחדה של בעלי חיים וצמחים.
בחרתי להתמקד בעבודתי בבעיית זיהום האוויר שייחודה בכך שאינה מוגבלת לשטח מסוים, ואפקט הפגיעה אינו מכיר בגבולות פוליטיים. הצורך באוויר נקי קובע את איכות החיים של האדם, את בריאותו ומכאן שהוא משפיע ישירות גם על חייו.
בעיית זיהום האוויר דורשת יחס מורכב יותר, ושיתוף פעולה בינלאומי הכרחי למציאת פתרון יעיל. במסגרת התעוררות הציבור לחשיבות ההגנה על הסביבה,יותר מדינות וארגונים מכירים בהשפעה הדרמטית של איכות האוויר אותו אנו נושמים, על בריאותנו וחיינו. היחס לאיכות הסביבה ולדרך ההגנה עליה משתנה בעולם, מתפיסה נזיקית בעיקרה לתפיסה ערכית יותר, הרואה בזכות לסביבה בריאה כאחת מזכויות האדם החשובות ביותר, וכזכות בלתי-נפרדת מהזכות לחיים.
בשל הזיקה בין זכויות האדם לצורכי הסביבה, כיום הדגש הוא על קידום איכות הסביבה באמצעות שימוש בזכויות האדם. בעבודה אבחן את ביסוס הזכות לסביבה בריאה בזכויות האדם (הפרט והציבור) ואת חובת השלטון הנגזרת מכך לדאוג לצורכי הציבור ולאוויר נקי. רוב המידע הקיים בנושא איכות הסביבה בישראל נמצא באינטרנט, ומשם נלקח חלק גדול מהמידע המופיע בעבודה. השאיפה הייתה שהמידע שנילקח יהיה אובייקטיבי, אף כי מרבית החומר המפורסם, נכתב ע"י בעלי עניין.