קונפליקטים ושסעים בחברה הישראלית, השסע בין ערבים לישראלים, שסע עדתי

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 1942
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו אדון בהתייחסותו של פרופ' יהודה שנהב ל"מזרחים" כאל "ערבים יהודים", ואראה מה הבעייתיות בהתייחסות זו, שכן כאשר אנו מגדירים את המזרחים כערבים-יהודים הרי אנו מוציאים אותם מן הקולקטיב החברתי ולמעשה מבליטים את הפער החברתי. בנוסף אראה את הדמיון בין השסע היהודי-ערבי לבין השסע העדתי בעיקר בהיבט הפוליטי. כמן כן אבחן כיצד הפער בא לידי ביטוי בתחומים נוספים כגון מעמדם הכלכלי, והחברתי של המזרחים בארץ בעיקר בתחומי החינוך והתעסוקה.
לשם כך אשתמש בחומר הנלמד במהלך השיעורים, וכן בחומר הקריאה הרלוונטי כגון מאמריהם של סמי סמוחה, יהודה שנהב, פלד יואב, גל לוי, משה ליסק, זאב אמריך ואמיר בן פורת.
הגדרת הקולקטיב החברתי בתחילת דרכה של הציונות הרעיון המרכזי היה היעדר רב תרבותיות. ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, נתן לכך ביטוי בהטמעת המונח "כור היתוך", מונח שביסודו הרעיון, שהחברה תהיה מקור הסבה של אנשים מתרבות מסוימת לתרבות ישראלית, ובכך ניסה ליצור בישראל חברה בעלת גוון תרבותי זהה.  "עם הפסקת הקרבות הוטל עלינו להסיע לארץ המונים גדולים, לשכנם, להשרישם במשק, בחקלאות, בחרושת, במלאכה.