עבודה במבוא ליחב"ל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

הנושא בו עוסקת עבודה זו הוא המעורבות האמריקאית באמריקה הלטינית .
כדי להדגים את הנושא בחרתי בפלישה האמריקאית לגרנדה (אי במזרח הקריביים) כאשר מבחינת הדוקטרינה האמריקאית, הקריביים ומרכז אמריקה נכללים בחבילה אחת – אותה חשיבות אסטרטגית מבחינת מיקום , כלכלה וכו'.    שאלת המחקר היא: כיצד השפיעו התיאוריות : 1.
תיאורית הפצת הדמוקרטיה.                                                                   
2 . תיאורית הריאליזם ההגנתי. על ההחלטה האמריקאית לפלוש לגרנדה .    מבחינה מחקרית – הנושא הנחקר הוא מדיניות החוץ האמריקאית . הנושא הנחקר עוזר לנו להבין פעולות מסוימות בממשל האמריקאי. לדוגמא:
אנשים רבים שואלים את עצמם, איזה צורך יש למעצמת על כמו ארה"ב לפלוש לאי זערורי כמו גרנדה ? את התשובה ניתן לגלות בעמודים הבאים.
   לאחר סקירה היסטורית על מנת להאיר ולהכיר את המצב הפוליטי בגרנדה לפני הפלישה, אפנה להצגת ההסברים התיאורטיים. בפרק הראשון אסביר כיצד מובילה האידיאולוגיה הדמוקרטית המושרשת בשלטון האמריקאי לעיצוב מדיניות החוץ המתבטאת בהפצת הדמוקרטיה. בנוסף אסביר כיצד השאיפה לשמירה על מאזן הכוחות באזור הובילה להתפשטות על ידי שימוש בכוח.
   בפרק השני אנתח את המקרה האמפירי: הפלישה האמריקאית לגרנדה. אסביר את חשיבות האי בקומפלקס הלטינו- אמריקאי ומדוע חשוב לארה"ב להפיץ את ערכיה הדמוקרטיים גם לשם וכיצד דבר זה מסביר את הפלישה לאי. בחינת המקרה מזווית קצת אחרת תוביל אותנו להסברת הפלישה ממניעים ריאליסטיים הגנתיים. כיצד לוקח האי חלק בהמיספירה האמריקאית ומדוע כל כך חשוב לאמריקאים להגן על האי כנגד השפעות קובניותסובייטיות.
כיצד השמירה על מאזן הכוחות באזור מסבירה את הפלישה לאי.
   לסיכומו של עניין אערוך השוואה בין שתי התיאוריות ואעמוד על היתרונות והחסרונות של כל תיאוריה ואביע את דעתי לגבי שתי התיאוריות.