ניתוח אסטרטגיה של איסתא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9339
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא                                                                                                               1
פרק 1              האסטרטגיה הקיימת                                                          2
1 .1            פרופיל הארגון                                                                           2
1 .2            המדרג הרעיוני                                                                          3
1 .3            סיכום                                                                                       5
1 .4            הליבה העסקית                                                                         5
פרק 2              הניתוח האסטרטגי                                                               6
2 .1            כללי                                                                                         6
2 .2            ניתוח הסביבה על פי מודל P.E.S.T.L.E.                                    6
2 .3            חמשת הכוחות של פורטר                                                           9
2 .4            מטריצת צמיחה וחלוקת שוק BCG                                             12
2 .5            ניתוח S.W.O.T.                                                                        14
2 .6            בעלי עניין                                                                                 17
2 .7            ניתוח משאבים ויכולות אסטרטגיות                                            18
2 .8            שרשרת הערך                                                                           20 פרק 3              חלופות אסטרטגיות                                                             
5
3 .1      אסטרטגיות ג'נריות                                                                  
5
3 .2      הקשר בין שרשרת הערך לאסטרטגיות                                       26
3 .3      כיוונים חילופיים לפיתוח אסטרטגיות                                         26
3 .4      שיטות חילופיות לפיתוח אסטרטגיות                                          27
פרק 4              הערכת והתאמת האסטרטגיה                                            28
            4.1        סיכום                                                                                       28
פרק 5              בחירת האסטרטגיה וניהול השינוי                                     29
5.1       החלופה הנבחרת                                                                        29
5.2       ניהול השינוי האסטרטגי                                                            29
פרק 6              מסקנות, המלצות וסיכום                                                     30
6 .1       מסקנות והמלצות                                                                       30
6 .2       סיכום                                                                                       30 פרק 7              ביבליוגרפיה                                                                           31
נספחים נושא התיירות זוכה בשנים האחרונות לתשומת לב רבה בקרב מקבלי החלטות, האקדמיה והציבור הרחב. בעקבות שינויים חברתיים וכלכליים שחלו במאה העשרים,  הפכה התיירות למוצר צריכה, ולצדה התפתחה תעשייה ענפה הכוללת סוכנויות נסיעות, מדריכי טיולים, שירותי לינה וכד'.
עם העלייה בשעות הפנאי והתפתחותם של שירותי תיירות מגוונים נעשתה התיירות נגישה יותר לשכבות אוכלוסייה רחבות יותר. כך, למשל, בתיירות הבין-לאומית נרשמה עלייה לאורך השנים (פרט לשנת 2001) בכניסות התיירים בכל רחבי העולם (על פי נתוני ה- WTO). גם בארץ, כמו בעולם, חלה מאז שנת 1950 עלייה מתמדת בכניסות תיירים לארץ, פרט למספר תקופות משבר בתיירות הנכנסת, שחלו כתוצאה ממלחמות או מאירועי טרור.
תעשיית התיירות הינה בעלת חשיבות מרכזית כמקור ליצירת תעסוקה אפילו בתקופות של משברים כלכליים,  מקור להכנת מטבע זר ומקור לעידוד ופיתוח של תשתיות ותעשיות נלוות , אך רגישה ביותר לסיכונים והשפעות סביבתיות מאחר והיא מונעת מכוח עיקרון הביקוש . מהפיתוח המואץ של תעשיית התיירות בישראל ניתן לראות מגמת עליה בכמות עסקים נותני שירותים שונים לתיירים הן לתיירים הנכנסים ארצה והן לישראלים היוצאים את הארץ. בעקבות זה קיימת תחרות קשה בענף התיירות בארץ במיוחד בענף סוכנויות נסיעות. לשם ניצחון בתחרות זו על עסקי תיירות לבחור ולתכנן אסטרטגיות ניהוליות מתאימות מכיוון ש"אף ארגון לא יצליח אם הוא אינו מסוגל לספק סחורות/שירותים בזמן הנכון למקום הנכון".  (Greasley, (1999) "כל אסטרטגיה מבוססת על זיהוי היתרונות , האיומים והגורמים המגבילים של הפירמה בהשוואה לאלו של פירמות אחרות המתחרות בה ועל ניתוח הסביבה שבה פועלת הפירמה – על מנת להתאים את משאבי הפירמה למשימות שנבחרו תוך התאמתם לתנאי הסביבה המשתנים". (אהרוני, (1982)) עפ"י קוטלר ורמסטרונג, (1994): "תכנון האסטרטגיה הוא תהליך פיתוח ושמירת ההתאמה האסטרטגית בין יעדי הארגון ויכולתו לבין הזדמנויות השיווק המשתנות שלו. הוא מבוסס על קביעת משימה ברורה לחברה, הצבת יעדים מתאימים, עיצוב תיק עסקים צומח ופיתוח אסטרטגיות פונקציונליות מתואמות".
בעבודה זאת נבצע ניתוח של אסטרטגיה הקיימת לארגון הנקרא  "איסתא ליינס חברת הנסיעות של הסטודנטים בישראל בע"מ" באופן ביקורתי וניתן המלצות לשיפור המצב הקיים תוך שימוש בתיאוריות ובמודלים הרלוונטיים. אנו נתבסס על נתוני החברה שפורסמו בדו"ח תקופתי ושנתי של שנת 2005 באתר אינטרנט http://maya.tase.co.il/bursa/ ועל מקורות מידע נוספים שצויינו בגוף העבודה.