מוטיבציה לשירות בצה"ל - מה משפיעה עליה?

תקציר העבודה

עבודה זו חוברה במסגרת קורס שיטות מחקר בפקולטה למד"ח (כלכלה) באוניברסיטת בר אילן. העבודה עוסקת גם בפסיכולוגיה.
העבודה קיבלה ציון מושלם – 100! המצב הבטחוני השורר בארץ כיום מציב את צה"ל כמגן חשוב על המדינה ואזרחיה והמוטיבציה של חייליו נעשית בעלת חשיבות גדולה במיוחד. מוטיבציה לשירות קרבי אינה מובנת מאליה, הן בגלל סכנת החיים הכרוכה בו והן בגלל המאמץ הפיזי הכרוך בו. עם כל זאת, הציבור הציוני-דתי מאופיין במוטיבציה גבוהה לשירות קרבי (גל, 1999). שאלת המחקר היא מה מוביל את בני הנוער הציונים-דתיים להיות בעלי מוטיבציה גבוהה ומה יוצר את ההבדלים במוטיבציה בתוך אוכלוסיה זו?
שוער כי ישנם כמה גורמים למוטיבציה זו: תנועת הנוער, המהווה גורם משמעותי בעיצוב זהותם של חבריה (לבל, 1990), רמתו הדתית של הנער ההופכת את הגיוס להיות ערכי (כרמלי, 2001) והצוות החינוכי במקום הלימודים התומך בשירות קרבי (ברכה, 2002). כמו כן שוער כי ימצאו הבדלים בין בני נוער שיש להם קרובים ששרתו ביחידה קרבית כיון שבני המשפחה יהוו מודל עבור הנוער (וייל-גייסטמן, 1999).
נבדקו מאה בני נוער דתיים (בנים) הלומדים בישיבות תיכוניות בגילאים 15-20. הועבר להם שאלון באופן מקרי מזדמן. נמצא כי כל השערות המחקר אוששו. ממצאים אלו מתאימים לדבריו של כהן (2000) שדיבר על הקשר החיובי שבין דת וצבא וכן לדברי בן-צבי (1992) שהגדיר קשר בין תנועת נוער, יהדות וערכים ועולים בקנה אחד עם ברכה (2002) שאמר שהצוות החינוכי בישיבה תומך בשירות קרבי. רמת המוטיבציה הכללית במחקר היתה גבוהה ולא התפלגה נורמלית. כמו כן לא נבדקו כלל משתנים אישיותיים. יש מקום לבדוק דברים אלו בעתיד.
עמוד
1 . תקציר
3
2 . מבוא
4
3 . שיטה א. נבדקים 9
ב. כלים
1 0 ג. הליך
1 1
4 . תוצאות
1 2
5. דיון
1 3
6 . ביבליוגרפיה
1 6
7. נספח – שאלון
2 0