אלימות בבתי הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2584
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן הענינים:
עמוד מבוא                                                                                                                      
1 האלימות וסוגיה                                                                                                 2-3
הגורמים הישירים המשפיעים על אלימות                                                        
4 -5
בבתי ספר הגורמים העקיפים המשפיעים על אלימות                                                       
6 -7
בבתי ספר סיכום                                                                                                                    8
ביבליוגרפיה                                                                                                           9
נספח -1- מבוא
מעשי אלימות מהווים זה זמן רב חלק בלתי נפרד מהחיים בישראל. בשנים האחרונות חלה החרפה בממדי האלימות של בני נוער בארץ ובעולם.
בארץ, לצד מקרי תקיפות בני נוער בודדים על ידי חבריהם בדיסקוטקים, ישנם מקרי אלימות שיטתית וקבוצתית של בני נוער כלפי בני נוער אחרים, כגון: האונס בקיבוץ שומרת או האונס על ידי שבעת הנערים בבת כיתתם ברמת השרון, רצח נהג המונית דרק רוט על ידי שני נערים בני טובים מהרצליה.
מקרים אלה זעזעו את המדינה בשל הממדים  ומידת האכזריות שבהם, אולם אין הם משקפים את האלימות ה"גלויה " והיומיומית המתרחשת מידי יום בבתי הספר וברחובות העיר (גוטליב,
2 002).
בית הספר מהווה סביבה בעלת השפעה עצומה  על התלמידים, לנוכח הזמן הרב שהם שוהים בין כותליו. ככל שהתלמידים חווים יותר מקרי אלימות בבית הספר, כן גוברת השפעתו השלילית של בית הספר על תלמידיו.                                                                                 עלפי מדגם ארצי מייצג  משנת 1998 : יותר מ 50% מכלל התלמידים סבלו לפחות פעם אחת ממעשי בריונות.
54% מכלל האירועים שבהם נלקח מתלמיד כסף או חפץ בכוח או תוך איום לשימוש בכוח- התרחשו בשטח בית הספר. 70% מכלל אירועי התקיפה שבהם קיבל התלמיד מכה או סטירה – התרחשו בשטח בית הספר. כמחצית התלמידים (45%) השתתפו פעם אחת או יותר במעשי בריונות, הטרדות או הצקות כלפי ילד אחר במהלך השנה (צפרוני,
2 000).
            עבודה זו תעסוק תחילה בהבנת המושג אלימות וכיצד היא באה לידי ביטוי בבית הספר. כמו כן, העבודה תבחן את הגורמים הישירים והעקיפים  המשפיעים על היווצרות האלימות בשטח בית הספר. הגורמים הישירים קשורים בעיקר לתפקוד בית הספר, האקלים בו, ההכשרה המקצועית וכיוצא בזה, הגורמים העקיפים הם גורמים חברתיים וכלליים יותר, הכוללים את ההשפעה של העוני, האלימות בתקשורת והאלימות בבית. העבודה תתמקד בגורמים החברתיים לתופעה.