דרכים לשמירת יציבות המשטר הדמוקרטי בבריטניה לאחר מלחמת העולם הראשונה: 1918 – 1933.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6047
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

זו עבודה מעולה שקיבלה 98!!! כדאי מאד…   אנגליה, האימפריה הבריטית והממלכה המאוחדת, שמות רבים ניתנו למדינה וותיקה זו. עדות למספר רב של תהפוכות שעברה בריטניה בשנות קיומה. היא החלה כאיחוד של שבטים, סקסוניים ודניים עם התושבים הקלטיים והרומאים שחיו על האי הבריטי, תחת שלטונו של מלך אחד, עוד במאה התשיעית, ותוך כמה מאות שנים נעשו השליטים על שליש כדור הארץ. מן הראוי לעמוד על סוד ההצלחה המפליאה, הנמשלת לזו של רומא לפנים.
  בריטניה הייתה הראשונה שהנהיגה את הדגם החדש של שלטון, אשר מבוסס על חלוקת הכוח הפוליטי בין המלך, הקבינט והפרלמנט, ועל משא ומתן מתמיד בין הכוחות המנוגדים הללו. רבים חשבו כי משטר זה יהיה מסוכן ליציבות המדינה, משום שוויכוחים מתמידים בין המלך ובין הפרלמנט עלולים לעורר מרידות ומלחמות פנימיות, אך המאבק ותחרות בין הכוחות השונים התנהלו לפי כללים מוסכמים, כך נמנעה התדרדרות למהפכות. שלטון המונרך החזיק שנים רבות ואף נשאר כסמל רב משמעות גם בהתרחשותו של שינוי מערכתי רב משקל, כדוגמת המעבר לדמוקרטיה. וינסטון צ'רצ'יל תיאר זאת בהומור: "The Monarchy is so extraordinarily useful, when Britain wins a battle she shouts 'God save the queen', when she loses, she votes down the Prime Minister" (Brainy Quote Website).                                                                   בעבודה זו נחקור מהם המאפיינים הבולטים של המשטר הדמוקרטי בבריטניה, כגון: מלוכה, פרלמנט, תרבות פוליטית נתינית, בחירות תקופתיות ותרבות אזרחית. בנוסף נבדוק כיצד התמודדה בריטניה עם בעיות שהתעוררו לאחר מלחמת העולם הראשונה, ובמיוחד בין השנים 1918 – 1933. בחרנו דווקא בתקופה זו בשל היותה מעניינית במיוחד: שנים אלו מאופיינות בחוסר יציבות פוליטית הבאה לידי ביטוי בחילופי שלטון תכופים הנובעים מבעיות רבות אשר השלטון התקשה להתמודד עמן, עובדה אשר אינה אופיינית לבריטניה, בה התחלף אותו מספר של ממשלות לפני כן, בתקופה של כ-
5 שנים.   אנו נתמקד בשתי בעיות מרכזיות: מאבק הנשים לקבלת זכות הבחירה ובעיית האבטלה והשפל הכלכלי. לשם ניתוחם אנו נשתמש בשיטת ניתוח תוכן איכותי בתיאוריות של ליפסט, לייפהארט, גולדברג, נויברגר ואלמונד, ובספרים שונים על ההסטוריה הפוליטית של בריטניה. כך נראה האם הצליח המשטר הדמוקרטי לשמור על יציבותו בבריטניה חרף הבעיות הללו, וכיצד עשה זאת.