ש"ס ומודל חלוקת העבודה התרבותית לפי בחירות 2003 - העבודה קיבלה 95!!

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2190
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו אבדוק את התזה של פלד ביחס לחלוקת העבודה התרבותית כהסבר לעלייתה של ש"ס, ואת תקיפותה ביחס לירידה של ש"ס בשנת
2 003.
לפי מודל חלוקת העבודה התרבותית, משויכות קבוצות אתניות שונות למקומות שונים בשוק העבודה לא בשל כישוריהן התרבותיים השונים, אלא בשל עוצמתן הכלכלית והפוליטית היחסית. אבל חלוקת העבודה האתנית מוצדקת במונחים של עליונותם התרבותית של אחדים ונחיתותם התרבותית של אחרים. בתגובה, אלא המוגדרים נחותים ונדחקים אל שולי החברה, מנסים להתארגן על בסיס זהותם התרבותית ולהיאבק על שיפור מקומם בהיררכיה החברתית.
בישראל המזרחים כקבוצה אינם נמצאים בשולי החברה, אלא בעמדת ביניים בין המרכז האשכנזי לשוליים הפלשתיניים. לכן ניסיונות לארגן את המזרחים מבחינה פוליטית על בסיס זהותם התרבותית, הקרובה לזו של הפלשתיניים, לא עלו יפה. סוד הצלחתה של ש"ס הוא פנייתה אל המזרחים העניים ביותר במונחים של יהדות, המשותפת להם ולאשכנזים, ולא במונחים של מזרחיות, המרחיקה אותם מהם. כך, דווקא על-ידי השימוש במסר יהודי אינטגרטיבי, הצליחה ש"ס, לראשונה, לארגן את מעמד העובדים המזרחי בתנועה פוליטית אפקטיבית. (פלד, 2001 ב') מבנה העבודה בתחילה אסקור בהרחבה את התזה של פלד בנוגע למודל חלוקת העבודה התרבותית, לאחר מכן אציג את אחוזי הקולות שניתנו לש"ס ביישובים שונים בבחירות 1999 מול בחירות 2003. היישובים מחולקים לפי עשרה אשכולות, המייצגים את דירוג היישוב לפי המדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בכל אשכול נבחרו בצורה שרירותית שלושה יישובים מייצגים שנלקחו מתחילת, אמצע וסוף המדרג.
אערוך השוואה בין מספר הקולות שניתנו לש"ס בכל אחת ממערכות הבחירות, ונבדוק את ממוצע השינוי שהתרחש ממערכת בחירות אחת לאחרת.
התזה של פלד תהיה תקפה גם בבחירות 2003, כאשר ש"ס בירידה, אם נוכיח כי הירידה התרחשה בעיקר באשכולות היישובים בעלי המעמד הכלכלי הגבוה, וכי ש"ס הצליחה לשמור על כוחה, או ירדה רק במעט, באשכולות היישובים בעלי המעמד הכלכלי הנמוך.